I hovedstadsområdet holder genbrugspladsen længe åbent

Kommunerne i hovedstadsområdet har gjort det nemmere for virksomhederne at komme af med mindre mængder affald. Her har alle kommuner mindst en lokal genbrugsplads, der holder åbent i den erhvervsvenlige åbningstid fra klokken kl 7 til 17. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Det sker efterhånden sjældent, at håndværkeren kommer til en lukket port, når byggeaffal­det skal afleveres. Faktisk er det i de se­nere år blevet markant nemmere at komme af med affaldet i hovedstadsområdet, fordi de kommunale gen­brugspladser holder længere åbent.

I Hovedstadsområdet har alle kommuner en eller flere genbrugspladser med en åbningstid på ti timer i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Det samme gælder for Nordsjælland, bortset fra én kommune. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Det skal være nemt for vores lokale virksomheder at komme af med affaldet, og helst uden at køre lange omveje for at finde en åben plads. Der skal lyde stor ros til kommunerne for at være lydhøre over for virksomhedernes behov for at kunne aflevere affald i det tidsrum, hvor de arbejder. Det er god service, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou og tilføjer:

- Her i hovedstadsområdet er der i hver kommune mindst en genbrugsplads, som har døgnåbent. Stor ros til kommunerne for den ekstra mulighed og service.

Dansk Byggeri Hovedstaden peger på, at genbrugsplad­serne ikke udelukkende skal kunne mod­tage byggeaffaldet, men også sikre en sortering, som gør det muligt at genan­vende mere af affaldet.

- Vi er allerede godt i gang med at genanvende byggematerialer, og på sigt skal vi genanvende endnu mere af affaldet. Derfor er det vigtigt, at der i alle de timer, hvor genbrugspladsen holder åbent, er en kontrol, der sikrer, at affaldet bliver sorteret på en forsvarlig og miljørigtig måde, siger Mads Raaschou, formand for Dansk Byggeri Hovedstaden.

På landsplan har 71 kommuner genbrugspladser, som holder åbent i mindst ti timer dagligt mellem kl. 7 og 17. Yderli­gere 15 kommuner holder åbent i ni timer.

Samtidig har 37 kommuner døgnåbne gen­brugspladser mod 16 for blot to år siden.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Hovedstaden, Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65