DI - Dansk Byggeri

I Herning er det gratis, mens Ringkøbing-Skjerns virksomheder skal betale

Når en virksomhed ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune, skal den af med et årligt gebyr uanset, om den benytter kommunens genbrugspladser. Det er ikke tilfældet i Herning, Holstebro og Skive kommuner. De er nemlig tre af de ti kommuner i hele landet, som ikke opkræver gebyr.

Regningen for kommunens administration af erhvervsaffald svinger fra nul til 322 kroner i Midt- og Vestjylland. Dermed ligger samtlige kommuner under landsgennemsnittet på 326 kroner. Og gennemsnittet for de otte kommuner i Midt- og Vestjylland er 139 kroner. Generelt er gebyrerne mere end halveret siden 2013.

Gebyret er 150 kroner i Ikast-Brande Kommune og 160 kroner i Struer Kommune. I Lemvig Kommune skal virksomhederne betaler 200 kroner, i Viborg Kommune 278 kroner, mens Ringkøbing-Skjern topper med 322 kroner om året i 2018.

- Det er et gebyr, som alle virksomheder får en regning på. Men hvorfor skal en virksomhed betale for noget, de ikke bruger? Vi skal fakturere det i vores system, og kommunen bruger også tid på at opkræve gebyret. Det virker ikke særlig hensigtsmæssigt, siger regionsformand Niels Hansen, Midt- og Vestjylland.

- Desuden betaler vi jo for brug af genbrugspladsen. Så hvis det handler om, at kommunen skal have penge ind, vil det være bedre at lægge det oven i den brugerbetaling, der er i forvejen.

Store forskelle
Det er postnummeret, det bestemmer prisen for kommunens administration af genbrugspladserne. I ti af landets kommuner koster det ikke noget for virksomhederne, mens det i 45 kommuner koster mellem 250 og 449 kroner.

- Dansk Byggeri mener, at gebyret skal væk. Affaldshåndtering er en kommunalopgave og bør finansieres over skatten. Der er virksomheder, som slet ikke bruger genbrugspladserne, og de skal også betale. Desuden er gebyrerne så små, at de ofte bliver spist op af omkostningerne til opkrævning og kontrol af betaling og eventuelle rykkere, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

Det er op til den enkelte kommune hvert år at bestemme, hvor meget det skal koste virksomhederne at kunne benytte genbrugspladserne.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen, telefon 40 17 20 67 nh-byg@hotmail.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17, sth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Information om DI - Dansk Byggeri