I en række brancher er det kunder, der mangler – ikke arbejdskraft

Mange danske virksomheder oplever mangel på arbejdskraft som en produktionsbegrænsning, men i dele af økonomien er det i højere grad mangel på ordrer og kunder, der er problemet, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Samtidig oplever mange brancher slet ikke produktionsbegrænsninger.
Kultur-, sport- og fritidsbranchen er én af syv brancher, der oplever mindre efterspørgsel end mangel på arbejdskraft. Billedet: Den Blå Planet

VIRKSOMHEDER

I syv brancher er det ikke for få hænder, der begrænser virksomhederne i at køre på fuld kapacitet, men derimod mangel på kunder og ordrer.

Det viser analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har udarbejdet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Danmarks Statistik.

”Når man åbner aviserne for tiden, kan man ikke undgå at falde over opråb fra arbejdsgivere, der siger, at der er mangel på arbejdskraft. Vores analyse viser, at der er nuancer til det billede. I en række brancher er det ikke mangel på arbejdskraft, der begrænser virksomheder,” siger senioranalytiker Sofie Holme Andersen i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Blandt de syv brancher er det inden for rejser, finansiering, forsikring, tekstil- og læderindustrien og oplevelsesindustrien, der især er mange virksomheder, der i højere grad oplever manglende ordrer som en produktionsbegrænsning.

”Når man for eksempel spørger virksomhedslederne i rejsebureauerne, er det ikke mangel på medarbejdere, der gør, at de ikke kører på fuld kapacitet. Deres problem er, at folk ikke bestiller deres produkt – altså rejser. På samme måde er det en for lille efterspørgsel, der begrænser virksomhederne i en række andre brancher,” siger senioranalytiker Sofie Holme Andersen.

Oplever ingen produktionsbegrænsninger

Analysen viser også, at mange virksomheder i store dele af den danske økonomi slet ikke oplever nogen produktionsbegrænsninger. I 12 brancher oplever mindst 4 ud af 10 virksomheder ingen produktionsbegrænsninger. I medicinalindustrien oplever virksomhederne stort ingen produktionsbegrænsninger.

”Tallene viser tydeligt, at mens dele af økonomien oplever problemer med at skaffe medarbejdere, er det ikke det, der er problemet i andre dele af økonomien,” siger Sofie Holme Andersen.

Om analysen

• Opgørelsen af produktionsbegrænsninger bygger på Danmarks Statistiks konjunkturbarometre, der er en spørgeskemaundersøgelse, som offentliggøres hver måned for byggeriet og serviceerhverv og én gang i kvartalet for industrien.
  • Det er virksomhederne selv, der vurderer, om de oplever produktionsbegrænsninger, og hvilke produktionsbegrænsninger der er gældende for dem på det pågældende tidspunkt. Det er muligt at angive mere end én produktionsbegrænsning.

Syv brancher, hvor manglen på efterspørgsel er en større begrænsning, end manglen på arbejdskraft

Brancher

Andel virksomheder, der oplever efterspørgsel som en større produktionsbegrænsning end mangel på arbejdskraft

Rejsebureauer

50 procentpoint

Finansiering og forsikring

26 procentpoint

Tekstil- og læderindustri

24 procentpoint

Kultur, sport og fritid

17 procentpoint

Andre serviceydelser

14 procentpoint

Kemisk industri

14 procentpoint

Træ- og papirindustri, trykkerier

3 procentpoint

Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik

Her oplever mange virksomheder ingen begrænsninger

Branche

Andel af virksomheder, der ikke oplever produktionsbegrænsninger

Medicinalindustri

96 pct.

Kemisk industri

74 pct.

Andre serviceydelser

59 pct.

Maskinindustri

53 pct.

El-installation mv.

52 pct.

Finansiering og forsikring

47 pct.

Landtransport

46 pct.

Maler- og glarmestervirksomhed mv.

It-konsulenter mv.

Ejendomshandel og udlejning

45 pct.

Møbel og anden industri mv.

Tekstil- og læderindustri

40 pct.

Anm.: Der vises kun brancher, hvor andelen er over 40 pct.

Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik