I disse brancher ruller automatiseringsbølgen hurtigst

Mere end hver fjerde forventer at sige farvel til arbejdsopgaver som følge af ny teknologi

København, 19. april 2016

Danske medarbejdere forventer i stigende grad at sige farvel til dele af deres arbejde som følge af nye it-systemer eller ny teknologi. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Størst er automatiseringsbølgen i den finansielle sektor, hvor 38 pct. allerede har sagt farvel til manuelle arbejdsarbejdsopgaver, mens hele 60 pct. forventer, at det vil ske inden for de næste fem år.

- Lige nu ser vi en massiv bølge af automatisering på de danske arbejdspladser, hvor teknologi overtager en lang række opgaver, der tidligere blev løst af mennesker. Det gælder både på fabriksgulvet, hvor meget af arbejdet allerede løses af robotter, og på kontorerne, hvor administrationen overtages af avanceret software, siger partner i Deloitte Dorthe Keilberg, der er ekspert i effektivisering.

Mens robotter på fabriksgulvet har været en realitet i mange år, er de administrative robotter først ved at gøre deres indtog nu. Det skyldes bl.a., at teknologien har udviklet sig med raketfart de sidste par år, mener Dorthe Keilberg.

- I dag er flere store virksomheder i gang med pilotprojekter, hvor administrative robotter overtager manuelt kontorarbejde. Resultaterne indtil nu har været ekstremt lovende. Det er helt tydeligt, at teknologien kan bidrage til at spare mange penge, som så i stedet kan bruges til at forbedre kundeservice og kvalitet.

Den finansielle sektor er klart topscorer, når det gælder om at automatisere arbejdet, men flere andre brancher følger trop.

Inden for handel og transport forventer 30 pct. af medarbejderne, at dele af deres arbejde bliver automatiseret inden for de næste fem år. Samme forventninger har 31 pct. af medarbejderne i industrien, mens det gælder for 37 pct. af de danskere, der arbejder med medier og kommunikation.

Ifølge Dorthe Keilberg er stort set alle brancher tynget af administrative byrder, der potentielt kunne skæres væk:

- Selv i landbruget og fiskeriet siger mere end hver femte, at de forventer at sige farvel til opgaver på grund af it og teknologi. I byggebranchen er det hver sjette, og i den offentlige sektor er det mere end hver fjerde. Tallene viser, at automatiseringsbølgen i den grad er ved at forandre vores arbejdsmarked. Alle brancher bliver berørt.

Forventer du inden for de næste 5 år, at hele eller dele af dit arbejde bliver automatiseret gennem nye it-systemer eller ny teknologi? (Udvalgte brancher)

Finansiel sektor, bank og forsikring: 60 pct.

Medier, information og kommunikation: 37 pct.

Ejendomshandel, ejendomsadministration og udlejning: 35 pct.

Industri, produktion, energi og affald: 31 pct.

Virksomhedsrådgivning, jura, revision, it og rejsebureauer, rengøring, vikarbureauer og lign.: 30 pct.

Handel, butik, transport, hotel og restaurant: 30 pct.

Offentlig sektor, stat, kommuner, undervisning, politi og sundhed: 27 pct.

Landbrug, skovbrug og fiskeri: 22 pct.

Byggeri, anlæg og håndværk: 16 pct.

Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

dokeilberg@deloitte.dk

Dorthe Keilberg er partner i Deloitte CFO Services, hvor hun rådgiver store virksomheder om effektivisering og optimering.