I dag lancerer Svanemærket krav til levering af varer, som købes på nettet
Halvdelen af de danske forbrugere oplever ikke, at det er muligt at vælge en miljøvenlig leveringsform, når de handler online. Og 4 ud af 10 har ikke tillid til, at de leveringsmuligheder, der markedsføres som miljøvenlige, faktisk er det. Det viser en ny undersøgelse, som HUI Research har gennemført for Svanemærket. Samtidig er mange forvirrede over forskellige grønne påstande og budskaber ved webbutikkernes check-out.
Men nu er der godt nyt til forbrugerne: Svanemærket lancerer nemlig miljøkrav til levering af varer, som købes på nettet. Målet er at guide forbrugere til at kunne træffe mere miljø- og klimavenlige leveringsvalg, når de handler på nettet.
"Onlinehandlen er vokset markant i løbet af de seneste år. Det har medført øget transport af varer og øget klimabelastning. Samtidig ved vi, at stadig flere forbrugere ønsker at kunne træffe mere miljøvenlige leveringsvalg, når de handler på nettet. Med Svanemærkets nye krav håber vi, at det fremover bliver lettere", siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Svanemærkets krav til e-handelstransport har både fokus på klimapåvirkning, energieffektivitet og ansættelsesvilkår.
"Det haster med at nå både nationale og globale klima- og miljømål. Her vil muligheden for at kunne vælge en svanemærket levering gøre det nemmere for forbrugerne at bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren. De nye krav sikrer bl.a. reduceret udledning af drivhusgasser via skrappe krav til energieffektivitet, fornybare brændstoffer og andel el-køretøjer", forklarer Martin Fabiansen.
Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke, er en uafhængig tredjepartscertificering. Ifølge undersøgelsen fra HUI Research vil mere end 6 ud af 10 af de danske forbrugere have tillid til pakkeleverandører, der benytter miljømærker fra uafhængige organisationer.
”Vi ved, at forbrugerne er trætte af greenwashing og har brug for hjælp til at navigere i junglen af grønne påstande. Med Svanemærket på e-handelstransport får forbrugere, der handler på nettet, mulighed for at vælge en leveringsform, som gør en forskel for miljøet. Tilsvarende får transportvirksomhederne mulighed for at styrke troværdigheden i deres miljø- og klimakommunikation – endda med et miljømærke, som 95 % af de nordiske forbrugere kender. Nu bliver det spændende at se, hvem der bliver de første til at opnå en certificering, siger Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Nordiske transport- og logistikvirksomheder, der tilbyder transport rettet mod forbrugere ved check-out i webbutikker, kan ansøge om en certificering. Hvis de opnår en certificering, kan de tilbyde svanemærket levering til webbutikker. På den måde får forbrugerne mulighed for at vælge en svanemærket leveringsmulighed ved check-out i webbutikken.
Projektet med at udvikle krav til e-handelstransport er en del af Nordisk Ministerråds program for bæredygtig udvikling, som skal gøre det lettere for nordiske forbrugere at træffe mere bæredygtige valg i hverdagen.
Fakta om svanemærket e-handelstransport:
- Reducerer energiforbruget i e-handelstransportnetværket.
- Reducerer klimabelastningen, som skal reduceres yderligere over tid og stimulere fossilfrie hjemmeleveringer.
- Sikrer at en vis andel af den eksisterende vognpark kører på el, brint eller biogas (fornybar energi) – og at andelen øges ved nyindkøb.
- Minimum 40 % af det samlede energiforbrug i e-handelstransportnetværket skal komme fra fornybar energi. Denne andel øges til minimum 55 % fra 1/1-25. De fornybare brændstoffer må ikke indeholde palmeolie eller biprodukter herfra.
- Vilkårene i ansættelseskontrakter er på niveau med nationale overenskomster indenfor området.
- Forbud mod at love levering samme dag ved check-out i webbutikken.
- Bidrager til mere komprimeret emballage via krav til volumenbaseret prissætning mellem e-forhandler og transportør.
Om Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer – og det mest kendte miljømærke i Norden.
Kilder
HUI Research har gennemført et studie med 2.000 nordiske forbrugere samt referencegrupper med både forbrugere og e-handelsvirksomheder for Nordisk Miljømærkning (2022).
Nøgleord
Kontakter
Pressekontakt, Lisa Olufson Klæsøe, tlf. 39 96 61 06
Billeder
Links
Information om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Kæmpe stigning i antallet af svanemærkede produkter – men forbrugerne ønsker endnu flere24.9.2024 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
På bare tre år er antallet af svanemærkede produkter steget med næsten 50 pct. Alligevel efterspørger mere end hver anden dansker ifølge en undersøgelse fra Miljømærkning Danmark et endnu større udvalg af svanemærkede varer på hylderne.
1. august har vi brugt klodens ressourcer for i år31.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra 1. august 2024 og året ud bruger vi flere ressourcer, end jorden naturligt kan nå at genskabe. Det viser en beregning fra tænketanken Global Footprint Network. Her er det nemlig den såkaldte Earth Overshoot Day.
Tag de grønne vaner med på ferie10.7.2024 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Kalenderen siger sommerferie, og mange er måske allerede taget afsted eller så småt på vej. Men selvom vi holder fri, er det en god idé at tage de grønne vaner med os. Vores ferieaktiviteter påvirker nemlig i høj grad også miljø og klima.
Pak solcremen hjemmefra og undgå uønsket kemi27.6.2024 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien står for døren, og selv om man kan købe solcreme på de fleste feriedestinationer, er det en rigtig god idé at medbringe den hjemmefra, hvis man vil undgå unødig kemi. Og det vil hele 4 ud af 5 danske forbrugere, viser en ny undersøgelse.
Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Greenwashing bekymrer i høj grad danskerne, der er trætte af at blive mødt med virksomheders udokumenterede påstande om miljøvenlige produkter. Det viser en ny undersøgelse, som Opinion har gennemført for Svanemærket.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum