I dag bliver skoleelever i hele landet inspireret til en faglært fremtid

Omkring 700 skoleelever besøger i dag 25 virksomheder og uddannelsesinstitutioner landet over for at blive inspireret til at se de mange muligheder en erhvervsuddannelse byder på. Kloge Hænder, som kampagnen hedder, er startskuddet til, at Naturvidenskabernes Hus og skole-virksomhedsnetværket, Tektanken, fremover skal inspirere langt flere unge til en faglært fremtid.
Der er for få Kloge Hænder. Skole-virksomhedssamarbejder skal inspirere de unge. Foto: Naturvidenskabernes Hus.

I dag går 25 virksomheder og uddannelsesinstitutioner over hele landet i offensiven og slår dørene op til produktionshaller og værksteder mange steder i landet. Omkring 700 skoleelever får værktøj i hånden, hjelm på hovedet og indblik i teknologi og håndværk, der gør en forskel.

Det gælder om at vise skoleelever i danske grundskoler de mange, spændende muligheder en erhvervsuddannelse kan føre med sig.

Derfor igangsætter Naturvidenskabernes Hus - sammen med virksomheder og uddannelsesinstitutioner fra skole-virksomhedsnetværket Tektanken – i dag den 4. april kampagnen Kloge Hænder.

Startskud til langt større indsats
Dagens aktiviteter skal ses som startskuddet til en indsats, der fremover skal nå langt flere skoleelever, fortæller Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Tektanken.

”Allerede som 15-årige skal de unge træffe nogle meget vigtige valg, som får stor indflydelse på deres arbejdsliv. Vi har derfor planer om, at langt flere skoleelever skal inspireres til at se en fremtid med håndværk og teknologi. Aktiviteterne den 4. april er derfor startskuddet til en indsats, der de kommende år vil udbrede indsatsen til mange flere grundskoler," siger hun.

Stort potentiale i brancher, kommuner og forældre
Naturvidenskabernes Hus vil i langt højere grad samarbejde med brancher, hvor mange virksomheder sammen kan inspirere endnu flere unge. Derudover skal Kloge Hænder-samarbejder udrulles gennem samarbejder med landets kommuner. Alle indsatser løftes i Tektanken.

Eksempelvis deltager lærere fra 17 skoler i Silkeborg Kommune i et kompetenceudviklingsforløb om skolevirksomheds-samarbejde under Tektanken. I efteråret deltager elever fra alle 17 skoler i Kloge Hænder-aktiviteter på lokale virksomheder. Derved får både lærere og elever opdateret deres viden om jobmuligheder og om, hvad virksomhederne har brug for.

En styrket forældreindsats er et andet område, som Naturvidenskabernes Hus vil opdyrke.

"Vi er sikre på, at der er et uopdyrket land i at komme i dialog med forældrene. Det er jo forældrene, der mest af alle påvirker unges uddannelsesvalg," siger Nanna Seidelin.

Opfordring til virksomheder om at være med
Men dagen i dag skal også ses som en opfordring til danske virksomheder om at være med. De kan gøre en kæmpeforskel ved at åbne dørene for de unge.

Det er nemlig nødvendigt, at flere uddanner sig i faglært retning. En analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at vi som samfund kan komme til at mangle op mod 70.000 faglærte i 2025, hvis ikke flere søger mod erhvervsudannelserne.

”Det er danske virksomheder, der mangler den faglærte arbejdskraft. Vi vil meget gerne hjælpe, men der er brug for, at langt flere slår dørene op for de unge. Vi står klar til at hjælpe med Tektanken,” siger Nanna Seidelin.

Det er 4. gang, at Naturvidenskabernes Hus arranger Kloge Hænder.

• Kloge Hænder-indsatsen viser elever i grundskolen, at erhvervsuddannelserne er en attraktiv uddannelse, der giver spændende job, men også åbner op for muligheden for at læse videre.

• Tektanken, som drives af Naturvidenskabernes Hus, igangsætter i år kampagnen Kloge Hænder den 4. april. Det er startskuddet til flere aktiviteter og virksomhedsbesøg i resten af 2018.
  • Kloge Hænder skal gennem samarbejder med brancher og kommuner udbredes til hele landet, så langt flere skoleelever bliver inspireret af spændende virksomhedsbesøg og faglærte rollemodeller.

• Kloge Hænder er en kampagne under Tektanken, der er støttet af Fremstillingsindustrien, Novo Nordisk Fonden og Nordea-fonden.

Information til medier

Medierne er velkomne til at dække Kloge Hænder ved at besøge en arrangør på dagen. Husk at melde jeres ankomst ved at kontakte arrangøren direkte.

Se den samlede arrangørliste med links til de enkelte arrangementer og kontaktoplysninger.

Den 26. marts sendte vi regionale pressemeddelelser ud. Se dem her.

Sønderjylland.

Sjælland.

Bornholm.

Fyn.

Midtjylland.

Pressekontakt hos Naturvidenskabernes Hus
Direktør Nanna Seidelin. Tlf. 2941 1133 / ns@nvhus.dk
Kommunikationschef Bjørn Kock Lærkedahl. 51194944 / bkl@nvhus.dk

Naturvidenskabernes Hus er et non-profit udviklings- og besøgscenter. Vi bygger bro mellem skoler og erhvervsliv og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.