I dag anerkendes Aalborg som Børnevenlig Kommune

Aalborg Kommune har de seneste tre år arbejdet sammen med UNICEF Danmark for at blive dygtigere til at inddrage børn og unge og lære dem om deres rettigheder. Arbejdet kulminerer i dag på Børnenes Kampdag, hvor Aalborg officielt certificeres som Børnevenlig Kommune.
I dag certificeres Aalborg Børnevenlig Kommune.

I dag er en helt særlig dag for aalborgenserne. Fra i dag kan de nemlig bryste sig af at være bosat i en Børnevenlig Kommune. I Aalborg har man gennem tre år iværksat initiativer henimod at integrere børns rettigheder i lokalpolitiske vedtægter, beslutninger og projekter. Dét arbejde bliver fejret i dag, hvor generalsekretæren i UNICEF Danmark officielt tildeler Aalborg den ærefulde titel som Børnevenlig Kommune.

Borgmester i Aalborg, Thomas Kastrup-Larsen, er stolt over, at Aalborg, som kun den anden kommune i Danmark, nu bliver anerkendt for arbejdet med at være bedre til at inddrage børn og unge:

”Børn og unge er eksperter i deres liv – og på, hvordan man bedst føler sig respekteret og hørt i Aalborg Kommune. Vi har generelt man­ge tilbud og tiltag målrettet børn og unge, og vi har en klar intention om at tilbyde et godt liv til børn og unge. Derfor skal vi udvikle kommunen sammen med dem. Jeg er stolt af de mange børn og unge, som byder ind med deres ideer og giver vigtig viden om, hvordan det er at være ung. Samtidig er Børnevenlig Kommune også for voksne. For det gode børneliv bliver til et godt voksenliv,” siger Thomas Kastrup-Larsen.

En af de unge, der glæder sig over at være bosat i en kommune, der tager børne- og ungeinddragelse alvorligt, er Sara Tvilling, der er formand for Ungebyrådet i Aalborg Kommune. Hun kalder det et fornuftigt valg, at man fra nu af systematisk vil inddrage unge i spørgsmål, der vedrører dem:

”Selvom voksne har gode intentioner, kan de kun gætte sig til, hvordan det er at være ung i Aalborg i dag. Derfor sætter vi pris på, at vi kan mærke, at vores meninger og synspunkter har en reel tyngde og bliver taget alvorligt, når beslutningerne skal træffes. Sådan sikrer vi sammen en bedre kommune for alle aldersgrupper,” siger Sara Tvilling.

Aalborg Kommune har de seneste år inddraget børn og unge i mange forskellige opgaver for at få deres syn på for eksempel mere sikre skoleveje, affaldssortering, kommunens budget, etablering af børnebibliotek og fritidstilbud.

Generalsekretær i UNICEF Danmark, Susanne Dahl, synes, det er både inspirerende og rørende at være vidne til Aalborgs arbejde:

”Det er helt centralt for vores arbejde i UNICEF at sikre reel inddragelse af børn og unge i alle spørgsmål, der vedrører deres liv og fremtid. Dén vision har Aalborg virkelig taget på sig. Det har været både inspirerende og rørende at være vidne til, hvordan kommunen på alle mulige måder har igangsat initiativer, der netop sikrer, at børn bliver inddraget i kommunale beslutningsprocesser – ikke bare formelt, men helt konkret. Jeg glæder mig til at følge Aalborg Kommune fremover, og jeg er meget stolt af, at jeg i dag kan byde Aalborg velkommen i det fornemme selskab af Børnevenlige byer, kommuner og lokalsamfund over hele verden,” siger generalsekretær i UNICEF Danmark, Susanne Dahl.

Børnenes Kampdag

Det er ikke tilfældigt, at den officielle certificering skal finde sted i dag. Det er nemlig præcis 33 år siden, at børnekonventionen blev underskrevet. For andet år i træk omdøber UNICEF Danmark børnekonventionens fødselsdag til Børnenes Kampdag for at sætte fokus på de problemer, børn mener, er de vigtigste at kæmpe for.

Forud for i dag har elever fra UNICEFs rettighedsskoler overalt i landet dekoreret og fragtet en klimastafet hele vejen fra Bornholm til Aalborg. I dag overleveres den til Aalborgs borgmester, hvorefter den udstilles på kulturcenteret Nordkraft.

Det er også i dag, at UNICEF Danmark annoncerer modtageren af den årlige UNICEF-pris, der går til en person, organisation eller virksomhed, der gennem flere år har ydet en særlig bemærkelsesværdig indsats for børn i Danmark eller internationalt.

I dag certificeres Aalborg Børnevenlig Kommune.