Nordkysten

I år er det 40 år siden Mogens Pedersen kom til Nordkysten

2021 er et særligt år for Entreprenørfirmaet Nordkysten. I år er det nemlig 40 år siden, at anden generations ejerleder, Mogens Pedersen, begyndte i firmaet. Efter et par år overtog han ledelsen af den virksomhed, som faren Jørgen Pedersen grundlagde i 1959. Med Mogens ved roret udviklede Nordkysten sig fra en lille lokal entreprenør til en af Sjællands mest erfarne og alsidige infrastrukturentreprenører. I 2015 gav Mogens styrepinden videre til sin søn, Frank Schou Kruse.
I år er det 40 år siden, at Mogens Pedersen kom til Entreprenørfirmet Nordkysten, og I 2015 gav han styrepinden videre til sin søn, Frank Schou Kruse. Derfor nyder den forholdsvis unge pensionist nu en aktiv og fri tilværelse.

Mogens Pedersen har haft en stor andel i, at Nordkysten i dag er en af Sjællands mest alsidige og erfarne entreprenør indenfor kommunikation og fiber, elforsyning, vandforsyning, spildevandshåndtering, veje, infrastruktur og anlæg. Han var for eksempel med til at indgå Nordkystens første rammeaftale med NESA i Fredensborg i 80’erne, og han var med til at tage de første tiltag med styret underboring i 90’erne, hvor de første maskiner blev købt ind til formålet. I de år, hvor Mogens var direktør hos Nordkysten, voksede firmaet fra at beskæftige et halvt hundrede til omkring 200 medarbejdere.

”Det har været en spændende rejse, hvor vi løbende har bygget ud og bygget op for at nå til dér, hvor vi er i dag. Det kunne vi ikke have gjort uden Nordkystens trofaste medarbejdere, der altid har bakket op om vores ideer og nye tiltag gennem tiden,” siger Mogens.

Det har været vigtigt for ham at lytte til medarbejderne, når der skulle træffes vigtige beslutninger gennem tiden. I det hele taget har de ansattes ve og vel altid ligget ledelsen på sinde. Mogens kone Lisbeth Schou Pedersen har arbejdet hos Nordkysten næsten lige så længe som sin mand, og hendes rolle har været at tage hånd om medarbejderne. Hun fik rollen som en betænksom HR-medarbejder, længe før der var noget, der hed HR.

”Hver søndag talte vi om firmaet efter morgenmaden, og for Lisbeth var det vigtigt at komme rundt om det sociale. Mange af de unge medarbejdere kom fra en træls skolegang, og de tvivlede på egne evner. Men hos os blev de omfavnet,” siger Mogens.

Frank har taget over

I 2015 overtog sønnen Frank Schou Kruse direktørstolen. Han og Mogens nåede at arbejde sammen i to år, inden Mogens gik på pension i 2017 sammen med Lisbeth. Mogens er taknemmelig for de år, han arbejdede sammen med sin søn i familiefirmaet, og han siger:

”Frank er ejerleder nu, og han har virkelig imponeret mig. Han er visionær, han har bygget en stærk organisation, og han har fået styr på økonomien. Han er godt i gang med at tage Nordkysten til et nyt niveau. Og så betyder det meget for Lisbeth og mig, at han har forstået at føre traditionen for medarbejderomsorg videre.”

Efter Mogens og Lisbeth gik på pension, har de fået mere tid til familie og venner, og til at slappe af om morgenen med avisen og besøge sommerhuset på Bornholm eller bygge om på ødegården i Sverige. De vil gerne rejse mere, og de træner begge for at få golfhandicappet ned. Men helt væk fra Nordkysten kan de ikke holde sig. Mogens taler løbende med Frank om firmaet, og han får af og til enkelte projektopgaver. Begge forældre kigger forbi i ny og næ for at hilse på, det kan være ved mærkedage eller højtider. Men det er udelukkende for at sikre, at de stærke familiebånd og -traditioner holdes i live, forsikrer Mogens.

”Det er Frank, der er ved roret nu. Det er ham, der træffer beslutningerne,” siger han

Pressekontakt

HR- og kommunikationschef Heidi Hamann, Entreprenørfirmaet Nordkysten, på 2726 3286 eller heh@nordkysten.dk

Seniorkommunikationsrådgiver Emil Ulrichsen, Grønbech PR & kommunikation, på 2213 0555 eller emu@groenbech.com