I anledning af 100-års fødselsdag: Simon Spies Fonden giver stor donation til Julemærkehjemmene

Den 1. september 2021 ville Simon Spies være fyldt 100 år. I den anledning har Simon Spies Fonden valgt at donere 500.000 kr. til Julemærkehjemmenes arbejde for udsatte børn.
Børn på de fem Julemærkehjem får glæde af den store donation.

”Spies, rejs og vær glad”. Sådan lød det gamle slogan for Spies Rejser. Hos Julemærkehjemmene er der også grund til at være ekstra glad, da man netop har modtaget en donation på en halv million kroner fra Simon Spies Fonden.

”Vi er meget taknemmelige for den store donation,” fortæller direktør i Julemærkefonden, Søren Ravn Jensen. ”På Julemærkehjemmene hjælper vi børn ud af mistrivsel. Det kan være børn, som kæmper med mobning, ensomhed eller har lavt selvværd. De mange penge kommer derfor til at gøre en stor forskel for disse børn”.

Børn får en ny start

De fem Julemærkehjem i Danmark giver hvert år 1.000 børn et tiltrængt ophold. Her bliver de en del af et fællesskab med andre børn. Gennem det 10 uger lange ophold får børnene styrket deres selvværd og lærer nye måder at se sig selv og verden på. Når opholdet er slut, har de fået fornyet tro på sig selv og har fået nye venner.

”Da vi er en privat organisation, er vi helt afhængige af de donationer, vi får fra fonde, privatpersoner og virksomheder. Heldigvis er der mange, som kan se vigtigheden af vores arbejde, og støtter vores indsats for at hjælpe børn til at trives bedre,” siger Søren Ravn Jensen.

Et formål Simon Spies ville have støttet

Donationen gives den 1. september, hvor Simon Spies ville været fyldt 100 år. I den forbindelse har Simon Spies Fonden valgt at støtte formål, den mener, ville have haft Simon Spies’ bevågenhed, og som gavner særligt udsatte grupper i samfundet. Med donationen håber Fonden at kunne støtte Julemærkehjemmenes arbejde med at give udsatte børn en ny start på tilværelsen.

Simon Spies Fonden blev stiftet i 1983 af formand Simon Spies. Dens mål er at støtte almennyttige- og almenvelgørende formål, som kommer en stor del af den danske befolkning til gode. De gælder inden for områder som videnskab, kunst, kultur, sport samt sociale og humanitære formål.