Green Power Denmark

HySynergy vinder Green Power Prisen 2023

Crossbridge Energy og Everfuel vinder årets Green Power Pris for med HySynergy-projektet at etablere den største brintfabrik af sin art i Europa. Et projekt, der sætter et grønt aftryk og er med til at forandre den danske energisektor.

Fra venstre: Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark. Christine Ravn Lund, forkvinde i Dansk Ungdoms Fællesråd.  Jacob Krogsgaard, CEO i Everfuel. Finn Schouboe,  direktør i Crossbridge Energy. Lea Bigom Wichmand, afdelingschef i Green Power  Denmark. Jesper Hjulmand, formand for Green Power Denmark
Fra venstre: Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark. Christine Ravn Lund, forkvinde i Dansk Ungdoms Fællesråd. Jacob Krogsgaard, CEO i Everfuel. Finn Schouboe, direktør i Crossbridge Energy. Lea Bigom Wichmand, afdelingschef i Green Power Denmark. Jesper Hjulmand, formand for Green Power Denmark Foto: Jeppe Carlsen

Crossbridge Energy og Everfuel vinder Green Power Prisen 2023 for det fælles HySynergy-projekt om at skabe fremtidens grønne brændstoffer. Et projekt, der har krævet mod og fremsynethed.

HySynergy er skabt i et samarbejde mellem Crossbridge Energy og Everfuel. I Fredericia er de to virksomheder gået sammen om at skabe fremtidens grønne brændstoffer, hvor de har bygget en af Europas største brintfabrikker med en forventet daglig produktion på 8 ton grøn brint i første halvdel af 2023. Projektet understøtter elektrificering gennem elektrolyseanlæg og flydende brændstoffer i sektorer, hvor den direkte elektrificering ikke er umiddelbart mulig.

- Stort tillykke til Crossbridge Energy og Everfuel. HySynergy-projektet fortjener i den grad Green Power Prisen. De har vist stort mod ved at gå forrest og investere i fremtidens grønne brændstoffer. Projektet er med til at bane vejen for, at Danmark kan blive et Power-to-X-foregangsland, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark og fortsætter:

- Nu står en af verdens største brintproduktioner i Fredericia. Det er i den grad medvirkende til elektrificeringen af det danske samfund. Projektet er et klasseeksempel på en modig beslutning, der for alvor sætter fart på den grønne omstilling og er med til at skabe morgendagens energisystem.

Green Power Prisen hylder dem, der tør træffe modige beslutninger og gøre en forskel i den grønne omstilling. Dem der kigger på, hvordan man laver morgendagens energisystem, og træffer beslutninger, der er med til at elektrificere Danmark. Ved bedømmelsen har juryen vægtet modige beslutninger, fokus på morgendagens behov og elektrificeringen af det danske samfund. På alle tre kriterier har HySynergy udmærket sig.

Prisen blev overrakt på Green Power Denmarks Topmøde 2023 den 1. juni i Bella Arena. Vinderen modtog en statuette og 30.000 kroner til et grønt formål.

Green Power Denmark

Green Power Denmark er Danmarks grønne erhvervsorganisation og vil fungere som talerør for den danske energisektor. Sammen med vores mere end 1500 medlemmer arbejder vi for, at Danmark hurtigst muligt elektrificeres med grøn strøm. Green Power Denmark repræsenterer både energiindustrien, store og små ejere og opstillere af energiteknologi samt de selskaber, der driver det danske elnet og handler med energi.
Green Power Denmark blev grundlagt 23. marts 2022 ved en fusion af Dansk Energi, Wind Denmark og Dansk Solkraft.

Følg pressemeddelelser fra Green Power Denmark

Flere pressemeddelelser fra Green Power Denmark

Aftale om brintrør sætter - forhåbentlig - fart på den grønne omstilling5.4.2024 07:21:31 CEST | Pressemeddelelse

Aftalen om finansieringen af et kommende brintrør giver desværre ingen garanti for, at der bliver bygget et brintrør. Det havde været godt med et meget stærkere tilsagn fra staten, men vi krydser fingre for, at de grønne virksomheder tør leve med usikkerheden og er klar til at investere milliardbeløb i havvindmøller og produktionsanlæg til brint, siger Green Power Denmark.