Hyggespredere med lumske bivirkninger

Danskerne hører til blandt verdens største forbrugere af stearinlys og brændeovne. Nu hvor efterårsmørket sænker sig, skruer vi op for de levende lys og brændeknudernes knitren, selvom adskillige undersøgelser viser, at det er skadeligt for helbredet.

Fire ud af ti danskere tænder dagligt eller næsten dagligt levende lys derhjemme, og ca. 700.000 danske hjem er udstyret med en brændeovn. Det gør os til et af de lande, der har flest brændeovne pr. indbygger.

Når træerne rusker, og efterårsmørket sænker sig, får danskerne travlt med at tænde op. Vi er vilde med at hygge med levende ild indenfor og er storforbrugere af både stearinlys og brændeovne.

Fire ud af ti danskere tænder således dagligt eller næsten dagligt levende lys derhjemme, og ca. 700.000 danske hjem er udstyret med en brændeovn. Det gør os til et af de lande, der har flest brændeovne pr. indbygger.

Men de hyggelige flammer har en kedelig bagside. Levende lys står for over halvdelen af partikelforureningen i danske hjem, og forsøg på mus viser, at de umiddelbart uskyldige stearinlys potentielt kan skade kroppen på samme måde som partikler fra store dieselbilers udstødning. Det samme gælder brændeovne, som også udsender sundhedsskadelige partikler. De fleste sendes ud gennem skorstenen og er en stor forureningskilde udenfor, men også indeklimaet påvirkes.

De fine partikler fra stearinlys og brændeovne kan føre til luftvejslidelser som astma og bronkitis. Derfor er det vigtigt at lufte grundigt ud. Det er imidlertid noget, de færreste gør, når det er mørkt og måske stormer udenfor. Derfor kan det være en god ide at investere i en luftrenser.

Der findes efterhånden mange modeller på markedet, hvoraf Dysons har en dokumenteret evne til at rense 290 liter luft pr. sekund. Maskinerne fanger 99,95 procent af alle partikler i luften ned til 0,1 mikron, hvilket er 300 gange mindre end et menneskehår.

Jacob Lange
Lange PR
20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

Dyson er en verdensomspændende teknologivirksomhed, som står bag en lang række banebrydende produkter. Mest kendte er Dysons poseløse støvsugere, men også på områder som ventilatorer, varmeblæsere, luftfugtere og håndtørrere sætter virksomheden nye standarder, både i forhold til funktion og design. Dysons produkter sælges i over 70 lande, og virksomheden rundede allerede i 2013 50 mio. solgte maskiner. Hovedsædet ligger i England. I Danmark sælges Dysons produkter i Power, Magasin Kgs. Nytorv, Fisketorvet og Bryggen og på nettet via www.dyson.dk