Hybrid bredbånd sætter turbo på sløje forbindelser

Ny bredbåndsløsning kan tilbyde kunder med langsomt bredbånd en langt hurtigere forbindelse. Test hos 500 husstande viser, at den nye løsning i gennemsnit gjorde bredbåndsforbindelsen seks gange hurtigere.

I dag har alle danskere brug for et velfungerende bredbånd til at tjekke mails, streame tv og downloade filer. Siden november 2017 har knap 500 bredbåndskunder hos YouSee derfor testet en helt ny type bredbånd, hybrid bredbånd. Her forbinder man kablerne i jorden med 4G-signalet i luften og kan dermed øge kundernes bredbåndshastighed markant i områder, hvor danskerne ikke har adgang til høje hastigheder.

”Vi har nu testet hybrid bredbånd i mere end et år, og resultaterne viser, at vi kan løfte hastigheden på kundernes bredbånd markant. Der er selvfølgelig forskel på, hvor meget hurtigere den enkelte kundes bredbånd er blevet, men med udgangspunkt i eksisterende hastigheder på mellem 5 og 10 Mbit har vi i gennemsnit kunne gøre bredbåndsforbindelsen seks gange hurtigere. Vi har derfor også besluttet at gå videre med hybrid bredbånd, og fra mandag den 28. januar kan vi tilbyde muligheden i hele landet,” siger Jacob Mortensen, direktør for YouSee.

De bredbåndskunder, der har testet hybrid bredbånd, havde som udgangspunkt en forbindelse på mellem 5 og 10 Mbit, men også kunder med højere hastigheder vil kunne få glæde af hybrid bredbånd. Man vil dog ikke kunne forvente en seksdobling af sin hastighed, hvis man i dag har adgang til f.eks. 20 Mbit.

”Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Mange danskerne har arbejde med hjem, og både voksne og børn vil gerne kunne streame serier eller se fodbold i fjernsynet. Det kræver en vis bredbåndshastighed, og derfor er det vigtigt for os at kunne tilbyde danskere, der i dag ikke har adgang til høje hastigheder, mulighed for et hurtigere bredbånd og dermed også en markant lettere hverdag. Vi kan se, at 8 ud af 10 kunder ønsker at fortsætte med hybrid bredbånd efter testperioden, så kombinationen af kabler og mobildækning er bestemt en god løsning for de danskere, der ikke har adgang til høje hastigheder i dag.”

Kræver kun et nyt modem
Selvom størstedelen af testpersonerne har oplevet hurtigere og mere stabilt bredbånd, har testen dog også vist, at det mange steder vil være en fordel at kunne forbedre modtagelsen af mobilsignalet, da det jo netop er kombinationen af telefonkabler i jorden og mobilsignal, der skaber den hurtigere hastighed.

”For at kunne tilbyde den bedste løsning til de kunder, der ikke har adgang til høje hastigheder i dag, har vi har valgt at teste hybrid-løsningen grundigt. Da vi kan se, at der i yderområder kan opleves problemer med både stabilitet og hastighed, eksperimenterer vi lige nu med eksterne antenner for at få bedre 4G-dækning, og det ser bestemt positivt ud,” siger Jacob Mortensen og tilføjer:

”Når man får hybrid bredbånd, kræver det blot et nyt modem, og så er man kørende. Man vil skulle betale lidt mere for den øgede hastighed, men samtidig er det en let løsning til de husstande, der ønsker let adgang til at øge hastigheden på deres bredbånd.”

Om testen
Ifølge TDC’s tal har omkring 400.000 danske husstande i dag udelukkende adgang til bredbånd via kobberkabler – altså via telefonstikket – og det betyder i nogle tilfælde, at det kan være svært at få en bredbåndsforbindelse, der dækker ens digitale behov.

Derfor har YouSee med gode resultater afprøvet hybrid bredbånd som løsning, der hvor bredbåndsforbindelsen ikke er optimal.

Hvor hurtig hastighed, man kan få med hybrid bredbånd, vil variere fra sted til sted og afhænger også af mobildækningen. YouSee’s test har taget udgangspunkt i kunder med hastigheder på mellem 5 og 10 Mbit og en god mobildækning, og her har nogle oplevet at gå fra en downloadhastighed på 9 Mbit helt op til 120 eller 126 Mbit. I gennemsnit er bredbåndshastigheden steget fra 7 Mbit til 42 Mbit.

Hvad er hybrid bredbånd?

• Man får et nyt modem, der booster kobberkablerne (DSL) med 4G fra mobilnettet
  • Modemmet kombinerer automatisk de to forbindelser
  • Giver hurtigere hastighed til de laveste bredbåndsforbindelser

Læs mere om Hybrid Bredbånd

Tinka slår Wham og Mariah Carey som ny juleklassiker23.12.2023 18:00:00 CET | Pressemeddelelse

Burhan G’s julehit ”Tinka” er blevet en ny dansk jule-evergreen. For selvom Tinka-julekalenderen ikke er at finde på nogen tv-kanal i år, topper titelsangen listen over danskernes mest streamede julehits. Sangen har faktisk så mange afspilninger, at den slår internationale klassikere som 'Last Christmas' og 'All I Want For Christmas Is You' af pinden. Det viser tal fra YouSee Musik, som er streamingplatform for hundredtusindvis af danskere.