Hvorfor høje skatter gør danskerne lykkelige

WalletForm har gennemført en undersøgelse, der har set nærmere på årsagerne til, at Danmark er et af de lykkeligste lande i verden. Undersøgelsen konkluderer, at en af årsagerne til, at Danmark er blandt de lykkeligste, er landets stressreducerende økonomimodel.

Danmark fortsætter med at være blandt top-3 blandt de lykkeligste lande i verden sammenlignet med de andre 155 lande, der er omfattet af undersøgelsen. Lande i toppen af listen har en tendens til at score højt på alle de vigtigste variabler i forhold til trivsel: lang levealder, frihed, social sikkerhed, tillid og generøsitet. WalletForm har undersøgt, hvor høj skat er forbundet med borgeres trivsel.

Skatter = lykke?

Det danske skattesystem er baseret på en progressiv model, hvilket betyder, at hvis man tjener med end dem at det at betale mere end 461.000 kr. om året, skal man betale 7 procent mere i skat, mens den gennemsnitlige dansker tjener ca. 291.000 kr og betale 45 procent i skat.  Det gør Danmark til et af de lande, der har den højeste skatteprocent i verden.

En Gallup-undersøgelse foretaget i 2014 viste imidlertid, at næsten ni ud af ti danske borgere er tilfredse med at betale så mange skatter.

At forvandle rigdom til trivsel

Danmark borgere har en forståelse for, at ved at betale høje skatter investerer de i deres livskvalitet. Med sådan en velfærdsmodel får danskerne friheden til at forfølge deres drømme fra stærkere startpositioner uden at skulle bekymre sig om deres sociale, kulturelle eller økonomiske baggrund.

Det fungerer som en fantastisk risikoreducerende mekanisme at have lovgivning som i den grad kommer befolkningen til gode i form af gratis lægebesøg og uddannelse. Dette gør danskerne lykkeligere i deres daglige liv, da de ikke påvirkes af ekstra stress og kan holde fokus på deres mål.

Flexicurity i Danmark

Det danske arbejdsmarked er baseret på tre søjler: aktiv arbejdsmarkedspolitik, fleksibilitet for arbejdsgiverne og sikkerhed for arbejdstagere. Disse centrale søjler udgør tilsammen den danske flexicurity-model, som er til fordel for alle tre parter. Sådanne systemer arbejder til fordel for både arbejdstagere, ledige og arbejdsgivere. På denne måde kan enhver virksomhed eller person tilpasse sig uforudsete ændringer. Arbejdsgivere kan skifte personale, mens de ledige kan finde nye jobs, uden at skulle bekymre sig for meget om den økonomiske side af sagen.

I 2010 blev der foretaget en undersøgelse, der viste, at de danskere, der har den laveste indkomst, generelt er lykkeligere end amerikanere med den laveste indkomst. En lav indkomst i Danmark giver dig stadig mulighed for at drage fordel af en lang række sociale ydelser. Situationen i Danmark er stik modsat situationen i Amerika. Forskellen i lykke blandt de rigeste i begge lande er dog meget lille.

Derfor er mennesker i Danmark meget lige, hvad lykke angår. De fattigste mennesker i Danmark har en højere lykke-score end i andre lande, Danmark topper de internationale lykke-målinger.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

flexicurity
skatter

WalletForm er en uafhængig finanssammenligningstjeneste. Vores hovedmål er at hjælpe brugerne med at finde de billigste produkter, som passer bedst til deres behov. WalletForm blev skabt for at hjælpe dig med at træffe det bedste valg blandt de hundredvis af forskellige muligheder, der er på pengemarkedet. Det vil sige lån, mobilabonnementer, a-kasser osv. Vi tilstræber at gøre pengemarkedet nemt at forholde sig til, gennemsigtigt og forståeligt for enhver, der har brug for finansielle ydelser.