Hvordan vil nordmenn endre atferd på den anden siden av korona-pandemien?

Hva skjer når koronapandemien er over? Vi har sett nærmere på hvordan forbrukerne ser på fremtiden.

Getty Images

Koronapandemien har skapt endrede og nye forbruksmønstre, men når pandemien er over vil nordmenns adferd være den samme som før eller vil de ha endret seg? Vi har spurt nordmenn hvordan de ser på fremtiden.

Afterden vl ikke endre seg

Hver tredje nordmann tror ikke at atferden deres vil ha endret seg som følge av koronaviruset. Spesielt menn er av denne oppfatningen (37% mot 26% av kvinner). Imidlertid er en større andel nordmenn (44%) uenig og tror at deres atferd vil være annerledes i fremtiden.

Generelt vil mange støtte lokale virksomheter mer, bruke kontanter mindre og kjøpe mer miljøvennlige produkter.

Her vil afterden endre seg

Nesten 6 av 10 (57%) vil gjøre mer for å støtte lokale virksomheter/kjøpe lokale produkter. Flest kvinner (62%) er enig i dette.

Andelen kontanter har vært nedadgående i Norge i mange år, og i dag ligger på rundt to prosent. Og med korona-pandemien er Norge kanskje enda raskere på vei mot det kontantløse samfunn. 4 av 10 (41%) er enig i at de vil bruke kontanter i mindre grad i fremtiden.

3 av 10 vil i mye større grad kjøpe miljøvennlige/bærekraftige produkter som følge av koronaviruset. Det er især kvinner (36%) og unge mellom 18-29 år (35%) som er enig i dette.

1 av 4 (25%) vil i mye større grad bruke nettbasert shopping/levering. Spesielt de 18-39 åringene vil bruke nettbasert shopping mer (36%). Halvpartenav nordmenn (52%) vil imidlertid ikke bruke nettbasert shopping mer som følge av koronaviruset.

Undersøkelsen er en del av YouGovs løpende tracking-undersøkelse om koronavirus, og baserer seg på intervjuer med 2038 nordmenn. Utvalget er nasjonalt representativt for personer i alderen 18+ år, og er gjennomført i YouGov-panelet i perioden 18. til 22. mai 2020.

Les mer om YouGovs koronavirus-tracker

Getty Images
Undersøkelsen baserer seg på intervjuer med 2038 nordmenn. Utvalget er nasjonalt representativt for personer i alderen 18+ år, og er gjennomført i YouGov-panelet i perioden 18. til 22. mai 2020.

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 8 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Med panelmedlemmer i 44 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.

Følg saker fra YouGov Norway AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra YouGov Norway AS