Hvordan fejrer man 100 års bileventyr?

100 ÅR MED VOVEMOD, PASSION OG FORSTÅELSE

Helt fra mærkets begyndelse har ideologien været at skabe mobilitet til alle. Samt at skabe det, som befolkningen havde behov for og drømte om… eller måske ikke engang turde drømme om, eller viste ville være muligt at drømme om. Dette var Citroën. Og det er – her 100 år efter – stadig Citroën.

Citroën er tro mod ideologien og ønsker i forbindelse med fejringen af mærkets 100 års fødselsdag tydeligt at vise vejen for fremtidens transport. Den visionære skaber revolutionerede ikke bare måden at bygge biler på, men også måden at sælge og markedsføre biler på, tænke transport på – med andre ord faktisk det meste af det, som i dag forbindes med at føre bil, og som vi tager for givet i nutidens biler, som fx instruktionsbøger, fartafhængig servostyring, drejelige forlygter og meget mere. Det har resulteret i, ikke bare en lang række af ikoniske og mindeværdige modeller, men også et hav af spektakulære og dristige markedsføringstiltag, rekorder og ekspeditioner.

100 ÅR MED MOBILITETSFRIHED

Citroën tror på frihed. Frihed til at vælge de bedste løsninger for individet med mest mulig komfort og ”pease of mind”. Dette er tydeligt i begge de 2 mobilitets objekter, som Citroën har præsenteret i år, og som er skabt med udgangspunkt i at vise, hvordan man formoder, at André Citroën ville se på fremtidens udfordringer, behov og ud fra dette skabe fremtidens løsninger til mobilitet. Første ting, der springer i øjnene er, at Citroën ikke kalder det for biler, men objekter. Og fælles for begge, der er yderst forskellige, er, at de på hver deres måde giver kunderne mulighed for ultimativ mobilitetsfrihed.

De er bygget med troen på, at behovet og rammerne for transport vil ændre sig, men ønsket om mobilitetsfrihed herunder friheden til at rejse hvornår man vil, hvorhen man vil og med hvem man vil, vil forblive uændret eller måske endda vokse. Så de er skabt, som en klar hyldest til mærkets fader, André Citroën, men også som det ultimative bevis på, at Citroën ikke vil gå på kompromis med den passion, det vovemod og den forståelse for kundernes behov, som mærket har været og fremadrettet fortsat vil være kendte for. Citroën vil være ”inspired by you”

• CONCEPT #1: AMI ONE Concept

Den ikoniske 2CV blev skabt netop med formålet, at skabe mobilitet og frihed til alle, hvilket er årsagen til den dengang atypiske form og den skarpe prioritering i designet. Den revolutionerede datidens forestillinger om biler med en super simpel og meget økonomisk fordelagtig konstruktion, hvilket gjorde at bilen blev tilgængelig for lag af samfundet, hvor det før blot havde være en uvirkelig drøm om frihed. Netop dette er præcis hvad Citroën ønsker at give kunderne, uanset om det er for 5 minutter, 5 timer, 5 dage eller for 5 år. Med den begrundelse og ideologi har Citroën skabt fremtidens digitale, elektriske og urbane mobilitets objekt – Ami One Concept, der havde verdenspremiere på Geneve Motorshow i marts.

• CONCEPT #2: 19_19 Concept

Er et sandt manifest, der skal visualisere mærkets tanker for fremtidens mobilitet over længere afstande. Det teknologisk aerodynamiske objekt ligner intet andet, vi før har set i bilindustrien…i hvert fald ikke i nyere tid…for ser man godt efter, så er der stærke referencer til historieske og ikoniske biler, der også havde fundet inspiration i flyindustrien. Med en klar bevidsthed om, at vores fremtid hele tiden efterspørger mere, forlanger mere, efterlader mere og flere indtryk, er det med denne Citroën 19_19 ønsket at give det ultimative modspil med et design, der på alle måder skal skabe komfort og ro for alle passagerer, som Citroën er eksperter i. Kombineret med et væld af nye teknologier, der blandt andet gør det muligt at rejse helt op til 800 km på el. 19_19 Concept havde verdenspremiere på VivaTech i Paris den 16 – 18 maj 2019.

100 ÅR SET FRA ALLE VINKLER

At Citroën skal fejres, det er der ingen tvivl om. Men det har ikke været nemt at finde de rette begivenheder, der vil stå mål med den flotte, ekstraordinære men samtidig folkekære og ikke mindst folkenære historie.

Nedenfor er listet en række af de events, der enten har været og har hyldet Citroën eller kommer til det.

• RETROMOBILE 2019 (fra den 6. – 10. Februar, Paris Expo Porte de Versailles)

Til dette show, der er et “must” for entusiaster, der elsker historiske biler, havde Citroën sammensat en ekstraordinær sammenplantning af historiske biler fra arkivet:

10 produktions biler: Type A 10 HP, C3 5 HP, Traction Avant, Type H, 2 CV, DS 21 Pallas, Méhari, CX 25 Prestige, C6, New C5 Aircross SUV

10 koncept biler:C10, Camargue, Karin, Activa 1, Xanae, Osmose, C-Métisse, GTbyCitroën, Tubik, CXPERIENCE

10 racerbiler:Scarabée d’Or, Petite Rosalie, DS 21 1969 Rally of Morocco, SM 1971 Rally of Morocco, 2 CV Africa Raid, ZX Rally Raid, Xsara Kit Car, C4 WRC, C-Elysée WTCC, C3 WRC

Se det flotte katalog fra udstillingen her: http://www.citroenorigins.dk/sites/default/files/retromob_1218_in.pdf

• ‘CHEVRONS ARE EVERYWHERE’ (fra februar på SoMe):

Citroën og kunst hænger uløseligt sammen, derfor bruges fødselsdagen også til på en kunstnerisk måde, at vise mærkets slogan ‘Inspired by You’ gennem en række af fotografier, der afbilleder vinklerne i det daglige liv. Denne kunstneriske serie af billeder er skabt af den anerkendte fotograf Dingo. Men samtidig, så er Citroën fans også inviteret til at deltage i værket med deres egne billeder.

• ‘CITROËN GENERATIONS’ (fra maj på SoMe):

Fordi et brand aldrig kan skrive historie uden kunder og loyale ambassadører. Citroën sender dermed en hyldest tilbage til de mange fans med en række film kaldet: ‘Citroën Generations’, der fortæller om unikke bånd mellem mærkets mange loyale fans. Se de 4 videoer her: https://youtu.be/_xMoFbhmcYs?list=PL01krCBQBLwIsjgeH38HUOqWitNfqeHEe

• CITROËN BORN PARIS XV’ (fra 14 -16. juni 2019, rue Linois i Paris):

Født i hjertet af Paris i det 15. Arrondissement, hvor den berømte Javel fabrik havde den flotte placering med udsigt over Seinen (hvor Parc André Citroën i dag er placeret) lancerede Citroën den første model (Type A) i juni 1919. Præcis 100 år senere, er dette distrikt valgt som placering for en helt unik udstilling af 100 ikoniske biler fra Conservatoire Citroën,der startende fra Quai André Citroën, vil fylde 400 meter og formegentlig overraske forbipasserende. Er det ikke muligt at se dette live, så kan eventen følges online.

• ‘LE RASSEMBLEMENT DU SIÈCLE’ (fra 19- 21. juli, la Ferté-Vidame - Eure-et-Loir):

Årets største og mest spektakulære event er lavet på initiativ fra Amicale Citroën & DS France i tæt samarbejde med l’Aventure Peugeot Citroën DS. ‘Le Rassemblement du Siècle’ overtager den legendariske testbane Ferté-Vidame, der tidligere har været et hemmeligt testcenter, hvor bla. den ikoniske 2CV blev udviklet. Denne internationale event for samlere af historiske biler lover at danne rammerne om en episk event med over 11.000 samlere, 5000 biler udstillet og over 50.000 fans samlet på de 3 dage. Mere information kan finds på: https://citroencc.com

• WE SHARE THE SAME <3 FOR FREEDOM

Historien om mærket, der elsker at give frihed og mennesker, der elsker at dele oplevelser. Se Filmen her: https://youtu.be/paWejTtEhts

100 ÅR MED ET IKONISK BRAND

Den 4. juni 2019 er den officielle fødselsdag - dagen, hvor det er 100 år siden, André Citroën gjorde bilen opnåelig for det almene menneske ved at skabe Europas første serieproducerede bil. André Citroën skabte ikke bare en enkel, robust og tilgængelig bil. Han forstod også, at for at bilen skulle få succes, så skulle man kigge på hele oplevelsen. Ikke bare skulle bilen leveres køreklar og til en lav indkøbspris, den skulle også have lave driftsomkostninger, være nem at bruge, nem at servicere og kunne køres af alle. Skaberen af Citroën-mærket var en ekstremt visionær mand, der stod bag mange afgørende innovationer, som vi, i nutidens biler og forhandlernet, tager for givet.

For Citroën er denne grundide og vision stadig altafgørende og skal i fremtiden også være DNA’et – om end tænkt i forhold til både nutidens og ikke mindst fremtidens udfordringer, efterspørgsel og behov for transport. 2019 skal for Citroën derfor bruges til at fejre den store og runde fødselsdag. Dette ved en række af internationale event, nogle listet ovenfor. Men i Danmark fejres dette naturligvis også ved en række begivenheder og tiltag:

• FØDSELSDAGSFEST HOS DE DANSKE FORHANDLERE (15-16. Juni)
    I weekenden den 15-16. juni vil der hos de danske forhandlere være pyntet op til fest. Der vil naturligvis være noget godt til ganen og et væld af uimodståelige tilbud.
  • ‘CITROËN ORIGINS’ 100 ÅRS JUBILÆUMS-MODELLER
    Citroën har lavet en jubilæumsudgave af udvalgte modeller, som kommer i et begrænset antal og med betegnelsen; Origins. De første biler, der lander i Danmark (i over sommer) er C3 og C4 Cactus i Origins Special Edition. Modellerne vil alle være i meget eksklusive og stilrene farver, højt udstyrede og med et yderst lækkert og specialdesignet Origins interiør – så fint og tidsløst at skulle det holde de næste 100 år. Udvendigt pryder flotte grafiske elementer sammen med det flotte Origins logo (som ses på forrige side). Senere på året kommer også C3 Aircross og C1 i disse jubilæums varianter.
  • ‘CITROËN ORIGINS’ ET VIRTUELT MUSEUM
    Hjemmesiden Citroën Origins er Citroëns virtuelle museum, hvor man kan opleve en lang række af mærkets ikoniske modeller i 3D og med lyd sammen med sjove fun-facts og reklamer. Se mere på:http://www.citroenorigins.dk/da
  • ‘CITROËN, UNE HISTOIRE FRANCAISE’ SET MED DANSKE MOTORBRILLER
    To af Danmarks anerkendte motorjournalister har sat hinanden stævne til en snak om det ikoniske mærkets bemærkelsesværdige historie. Det er der kommet en lille film ud af, som kan ses på: https://youtu.be/SUngg2DtdUI

Men året er jo som sagt kun halvejs, så følg med på Citroen.dk, og hold øje med de mange fødselsdags-happenings.

CITROËN fejrer 100-året og mobilitetsfrihed i Genève4.3.2019 00:50:15 CETPressemeddelelse

CITROËN hylder fortiden med fremtidens mobilitet20.2.2019 18:09:32 CETPressemeddelelse

Helt fra mærkets begyndelse har ideologien været at skabe mobilitet til alle. Den ikoniske 2CV blev skabt netop med dette formål, hvilket er årsagen til den dengang atypiske form og den skarpe prioritering i designet. Den revolutionerede datidens forestillinger om biler med en super simpel og meget økonomisk fordelagtig konstruktion, hvilket gjorde at bilen blev tilgængelig for lag af samfundet, hvor det før blot havde være en uvirkelig drøm om frihed. Netop frihed og ”peace of mind” er præcis hvad Citroën ønsker at give kunderne, uanset om det er for 5 minutter, 5 timer, 5 dage eller for 5 år. Med den begrundelse og ideologi præsenterer Citroën nu fremtidens digitale, elektriske og urbane mobilitets objekt – Ami One Concept.