Hvor mange streamingtjenester er danskerne villige til at betale for?

Internationale streamingtjenester satser i stigende grad på de nordiske markeder, og til sommer kommer Disney+ også til Norden. Men er der plads til de mange tjenester?
Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash

Flere udenlandske techgiganter lancerede nye streamingtjenester i 2018 og 2019, og til sommer vil Disney også forsøge at gøre krav på en del af nordboernes underholdningsbudget med streamingtjenesten, Disney+.

Netflix sidder imidlertid tungt på streamingmarkedet for film og tv sammen med de nationale tv-stationer. I Norge anvender 48% af befolkningen Netflix, mens markedsandelen i Finland er noget lavere (29%). HBO Nordic er næststørst i Norden og Viaplay i Skandinavien.

DRTV og Netflix dominerer i Danmark

Næsten to ud af tre danskere (62%) benytter sig allerede af en eller flere streamingservices til film og tv. I gennemsnit anvender danskerne 2,3 streamingservices til film og tv, og de 18-39 årige anvender i snit 3,5. Det inkluderer dog også gratis streamingservices som DRTV, da danskerne betaler for noget færre streamingservices til film og tv pr. husstand (1,7).

Om danskerne kan finde budget til flere streamingservices, eller om kampen om danskernes underholdningsbudget bliver hårdere de næste par år vil tiden vise. De nyeste streamingservices inden for film og TV bliver endnu kun brugt af en meget lille andel af danskerne (2%-7%).

Da danskerne allerede har betalt for DRTV gennem licens, er det måske ikke underligt, at DRTV har den største andel af brugere (48%), og at flest vil overveje DRTV, næste gang de skal underholdes (48%). Netflix ligger dog ikke langt fra DRTV - 42% anvender Netflix, og 45% vil overveje det.

Danskerne har i stigende grad taget Tv2 Play til sig, og Tv2 Play har fået 8% flere brugere det seneste år - fra 20% til 28% i dag. Tv2 Play ligger på tredjepladsen målt på nuværende brugere. Ved hjælp af segmenteringsværktøjet YouGov Profiles har vi set nærmere på de 27% af den voksne danske befolkning, som har streamet TV2 Play de seneste 30 dage. Unge på 18-29 år er overrepræsenterede blandt Tv2 Plays brugere (30% mod 20% i den generelle befolkning) samt nordjyder (16% mod 10% i den generelle befolkning). Derudover er Tv2 Plays brugere storforbrugere af streamingtjenester. 67% anvender også DRTV, 61% Netflix og 45% Viaplay.

21% anvender Viaplay og 14% HBO Nordic. De nye streamingtjenester Dplay (7%), Apple TV+(2%) og Amazon Prime (2%) har stadig kun fat i en lille andel af streamingbrugerne. Blandt befolkningen under 40 år har de nye streamingtjenester dog en større andel af brugere; Dplay 11%, Amazon Prime 7% og Apple TV+ 4%.

Hvad betyder prisen?

Disneys streamingtjeneste, Disney+ vil tilbyde de nordiske brugere originalt indhold fra Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic og satser desuden på at konkurrere med de etablerede streamingtjenester på pris. Et månedligt abonnement vil koste danske seere omkring 50 kroner. Til sammenligning koster et abonnement hos HBO Nordic og Viaplay 99 kroner per måned og Netflix koster 79 kroner.

DRTV og Netflix forbindes begge i høj grad med god kvalitet (score 43 og 40). Tv2 Play kommer på tredjepladsen målt på kvalitet tæt fulgt af HBO Nordic, som har haft mange seriesuccesser de seneste år.

Der er stor forskel på, hvordan betalingen foregår (medielicens, tv-pakker eller månedligt abonnement) hos de medieudbydere vi sammenligner, men Netflix ligger på niveau med DRTV målt på værdi for pengene til trods for den månedlige ydelse, som Netflix opkræver.

TV2 Play koster fra 49 kr. per måned for basispakken, hvilket er i den billige ende til 179 kr. for den dyreste pakke, som også indeholder live- og sportskanaler. Danskerne tildeler igen TV2 Play tredjepladsen målt på værdi for pengene.

Både HBO Nordic og Viaplay er dyrere end Netflix, og bliver begge vurderet noget lavere målt på værdi for pengene end Netflix.

Det manglende forbrug og kendskab til mange af de nyere streamingtjenester afspejler sig i vurderingen af både kvalitet og værdi for pengene, som er meget lav.

DRTV og Netflix sidder således solidt på markedet for streaming, og kun tiden vil vise, om de nye streamingservices kan rokke ved det billede.

Undersøgelsen er baseret på interview med 1000 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 7.-8. februar 2020 samt data fra YouGov BrandIndex, som er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 350 brands.

Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker. Data fra YouGov BrandIndex er indsamlet i perioden 19-11-2019 - 18-02-2020, hvor 1141 personer 18+ er blevet interviewet.

Værdi for pengene findes ved, at man spørger respondenter, hvilke medieudbydere, de vil sige tilbyder en ydelse, som er god i forhold til, hvad den koster, og hvilke som er dårlige i forhold til, hvad de koster.

Kvalitetsscoren findes ved at spørge; hvilke medieudbydere respondenter forbinder med god kvalitet og hvilke de forbinder med dårlig kvalitet. Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Nuværende kunder beregnes ved at spørge respondenterne om de har anvendt nogle af streamingtjenesterne inden for de seneste 30 dage.

Brugssovervejelse findes ved at spørge respondenterne, hvilke streamingtjenester, de vil overveje næste gang, de skal underholdes.

YouGov Profiles er vores segmenteringsværktøj, som skaber unikke muligheder for at kortlægge og udforske en befolkningsgruppe og sammenligne forskellige befolkningsgrupper i detaljen. Data fra YouGov Profiles er indsamlet over en periode på 12 måneder indtil 16. februar 2020.

Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash
Download

Vi forbinder data og giver dig muligheder

YouGovs Plan & Track-værktøjer hjælper vores kunder med at identificere og forstå deres kernekundesegmenter og følge effekten af reklame-, markedsførings- og PR-strategier og kampagner og løbende måle varemærkeopfattelsen.

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 300 brands. Der måles på brands indenfor flere sektorer, så som kunde på BrandIndex får du ikke bare et real-tids billede af dit eget brand, men også sundhedstilstanden på dine konkurrenter og sektoren som helhed.

BrandIndex gennemføres både på nationalt og internationalt plan. Du kan overvåge dit brand i et enkelt land, sammenligne på tværs af lande eller overvåge det samlede billede.