I dag kan vi under overskriften ”Hver femte ung synes, at sex for gaver er i orden” læse i Politiken at omkring to ud af fem unge i alderen 15-20 år synes at det er i orden at give penge for seksuelle ydelser.

Det tal er bekymrende, mener LivaRehab – center for skadevirkninger af prostitution.

”Vi ved fra vores intensivt arbejde om forebyggelse af gråzoneprostitution  og rehabiliterings arbejde med de mennesker med prostitutionsskader at man kan få både fysiske og psykiske skader, og at skadevirkningerne kan følge den unge i mange år frem. Derfor er det bekymrende udvikling, at internet og diverse datingsider har gjort vejen ind i prostitution så nem. Særligt når vi ved at socialarbejdere, der arbejder med udsatte unge, ikke føler at de viden og redskaber nok til at håndtere problemet, siger centerleder Flora Ghosh

Hun efterlyser derfor politisk handling og mere undervisning af socialarbejdere på området.

”Vi ved at vejen til prostitution er kortere for udsatte unge, unge der er anbragte, har oplevet dybt omsorgssvigt. Indtil videre har det ikke været en politisk prioritet at ændre på det. Og det undrer mig, når vi så ofte hører politiske taler om tidlig indsats, forebyggelse og fokus på udsatte børns vilkår. Hvor mange socialt udsatte mindreårige skal ende i prostitution før politikerne handler?”

Det er på tide at vi som samfund tager et samlet ansvar for at vi kan tilbyde vores en ungdom uden denne risiko, mener LivaRehab, der derfor har taget initiativ til en international høringskonference om emnet på Christiansborg, der med deltagelse af politikere og fagfolk løber af staben den 4. februar.

Fakta:

-        Den sidste landsdækkende undersøgelse om ungdomsprostitution er fra Sundhedsstyrelsen og er snart ti år gammel.

-        Af på de mennesker, der søger hjælp på LivaRehab har omkring tre fjerdele været udsat for seksuelle krænkelser, inden de fyldte 15 år. Og i rigtigt manges tilfælde har det været under prostitutionslignende vilkår.

-        Ønsket om flere redskaber og mere viden kommer fra medarbejdere på en række bosteder fra hele landet.

-        Høringskonferencen foregår i fællessalen på Christiansborg fra 9-15.30 den 4. februar 2015.

-        LivaRehab har undersøgt ungdomsprostitution blandt udsatte unge, undervist fagfolk i flere socialpædagogiske institutioner 2014 med midler fra Tine Bryld Prisen og Trygfonden.

-        LivaRehab har eksisteret siden 2011 og hjælper årligt omkring 130 kvinder, mænd og transpersoner med prostitutionsskader videre i deres liv.

Reorganisering af LIVa's ledelsesstruktur15.1.2020 22:10:01 CET | Pressemeddelelse

Den 7. januar vedtog LIVa's medlemmer på en ekstraordinær generalforsamling at vælge en helt ny bestyrelse med advokat Christian Dahlager som ny forperson for bestyrelsen. Det skete efter samarbejdsvanskeligheder mellem den nu tidligere bestyrelse og direktionen, som blev afskediget ultimo 2019. Den nye bestyrelse har nu gennemgået forløbet op til, at den tidligere bestyrelse opsagde direktionen og kan ikke finde sagligt grundlag for afskedigelsen af direktionen. Forperson for LIVa, Christian Dahlager udtaler: –Det, der er angivet i opsigelserne, som begrundelse for at bringe ansættelserne til ophør, kan vi ikke finde grundlag for på baggrund af det materiale, vi har gennemgået. Vi er dog på ingen måder blinde for, at der har været udfordringer i forhold til arbejdsmiljøet i LIVa. Som bestyrelse ser vi det som vores vigtigste opgave, at LIVa er et godt sted for både brugere og medarbejdere. Bestyrelsen har valgt at reorganisere ledelsesstrukturen. Det skyldes også, at LIVa har været ig