Hvor mange Danskere har søgt om at blive astronaut?

Det får vi at vide på onsdag den 23. juni 2021. Ansøgningsfristen til Den Europæiske Rumorganisation ESA var fredag den 18. juni
Alle fra medlemslandene kunne søge job som astronaut. Foto: ESA

Vil du være astronaut, og fik du ikke sendt din ansøgning i fredags, så kan du forberede dig i de næste 6 år, til 2027 hvor ESA igen slår astronautstillinger op.

Blandt andet kan du deltage i et eller flere af de mere end 200 kurser om rummet, som danske universiteter i øjeblikket tilbyder. Du kan også hente mere viden om kravene og mulighederne for at blive astronaut på hjemmesiden BlivAstronaut.dk

Onsdag den 23. juni 2021 offentliggør ESA ansøgerantallet for Danmark og de andre medlemslande i rumorganisationen, og så begynder den langvarige udvælgelse.

Kommunikationsmedarbejder ved Aarhus Universitet Ole J. Knudsen. ojk@phys.au.dk tlf 4059 4520

Alle fra medlemslandene kunne søge job som astronaut. Foto: ESA
Er der danskere med i næste hold ESA-astronauter? Foto: astronaut Andreas Mogensen

Information om Aarhus Universitet Natural Sciences

Aarhus Universitet Natural Sciences
Ny Munkegade 120

8715 0000https://nat.au.dk/

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Natural Sciences

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Natural Sciences

Ny opdagelse viser, hvordan celler forsvarer sig i stressede situationer27.2.2024 11:23:23 CET | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse foretaget af et internationalt forskerhold afslører, hvordan vores celler forsvarer sig i stressede situationer. Forskningen viser, at en lille ændring i det genetiske materiale, kaldet ac4C, fungerer som en afgørende forsvarer, der hjælper celler med at skabe beskyttende tilflugtssteder kendt som stressgranuler. Disse stressgranuler sikrer vigtige genetiske instruktioner, når cellen står over for udfordringer. De nye resultater kan hjælpe med til at vise nye metoder til at behandle sygdomme.