Hvis vi går ud fra, at det hele ender godt

- en podcast om unges fællesskab, bekymringer og håb midt i en coronatid.

Vi har én stor coronakrise, men vi går jo også alle sammen rundt hver især med vores egen krise” Maria, januar 2021

Maria er en af de syv unge, som i LOUDs podcast ’Hvis vi går ud fra, at det hele ender godt’ deler de tanker, følelser og oplevelser, de har haft i løbet af det år, Danmark har været i noget, der ligner undtagelsestilstand. Fra begyndelsen af pandemien, hvor alt var nyt, og til stemningen i dag, hvor vi lever under de samme omstændigheder som i foråret 2020. Hvad er der sket med initiativet, euforien, frygten og sammenholdet siden sidste forår?

Det er stemmerne fra en sårbar ungdom, der inderligt savner de normale fysiske identitetsskabende fællesskaber og forsøger at holde modet oppe i et håb om en snarlig genåbning af samfundet. Det er unge, der finder styrke i det nationale fællesskab, og som er villige til at opgive deres egne fællesskaber for at være med til at bekæmpe smitten. De er taknemlige for at leve i en tid, hvor der er teknologiske muligheder for at holde deres venskaber og forbindelser ved lige digitalt, selv om det aldrig kan erstatte den fysiske nærhed og samhørighed. Nogle er bekymret for, om fællesskaberne kan overleve, mens andre tror på, at sammenholdet vil blive stærkere efter krisen. Nogle oplever nedlukningen som et tiltrængt pusterum. Andre sidder med en frustrerende fornemmelse af, at tiden og livet er gået i stå.

” Lige for tiden er det en meget lille vennekreds, jeg har. Jeg synes, det er hårdt at finde motivationen til også at være i skole, altså at gøre sig umage i skolen. Og det synes jeg bare er ærgerligt”  Peter, januar 2021

Podcasten bygger på omkring 140 unges beretninger, som ENIGMA – museum for post, tele og kommunikation i samarbejde med Room of Solutions indsamlede i starten af den første nedlukning. De unges beretninger bliver bakket op af rapporten Danskernes mentale helbred under COVID-19-pandemien, som HOPE-projektet udgav den 6. februar 2021Rapporten viser, at den forandring af vores hverdag og rutiner, som coronakrisen har bragt med sig, har gjort, at danske unge aldrig har følt sig mere ensomme og stressede, end de gør lige nu.

Samtidig med at jeg får mere og mere lyst til at se nogen, kan jeg også mærke, at jeg bliver mere og mere indadvendt” Jakob, april 2020

’Hvis vi går ud fra, at det hele ender godt’ er produceret af ENIGMA for LOUD. Podcasten består af syv afsnit, der bliver sendt i LOUDs morgenprogram, Feedet. Afsnittene kan også downloades på loud.land og på alle de gængse podcastplatforme.

Lyt her: https://loud.land/podcast/hvis-vi-gaar-ud-fra-det-hele-ender-godt/

Indsamlingen af de unges beretninger og realiseringen af en kommende vandreudstilling er støttet af Tuborgfondet.

For mere information:

Eva Wistoft Andersen

Museumsinspektør

ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation

Eva Wistoft Andersen
Museumsinspektør
ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation

LOUD og Mungo Park præsenterer SCENELØS – TEATER TIL DINE ØRER5.2.2021 10:08:08 CETPressemeddelelse