Applia Danmark

Hvidevare-køb er udskiftning

Hvidevarer er ikke køb- og smid væk. De fleste hvidevare-køb er udskiftning.
De fleste hvidevarer holder længe - og skiftes, når de ikke kan mere. Foto: APPLiA Danmark

Hvidevarer er blevet køb- og smid væk.

Det er påstand, der høres ofte. Og det er ikke helt rigtigt.

54% af samtlige hvidevare-køb skyldes, at det gamle produkt er udtjent og ikke fungerer længere. Hvert fjerde køb dækker et nyt behov eller er et førstegangskøb.

Hver femte hvidevare, der kasseres, fungerer stadigvæk.

Det fremgår af Epinions Forbrugersadfærdsanalyse 2019, som er lavet for APPLiA Danmark i marts 2019. APPLiA Danmark er producentforening for hvidevarer og elektriske husholdningsapparater i Danmark.

Resultaterne bekræfter Energistyrelsens bud på, hvor længe hvidevarer står hos forbrugerne: 10-13 år i gennemsnit.

"Hvidevarer er ikke et køb og smid-væk produkt. Hvidevarer er et varigt forbrugsgode - og forbrugerne er klar over, at der skal købes produkter med gode energimærker og god funktionalitet til den rigtige pris", siger Henrik Egede, direktør i APPLiA Danmark.

"Desuden er det glædeligt, at langt de fleste forbrugere håndterer udtjente hvidevarer korrekt - køre dem på genbrugspladsen eller bortskaffe gennem forhandler", siger Henrik Egede.

Varemærkerne inden for hvidevare-branchen er velkendte - dog falder kendskabet til de enkelte varemærker med alderen.

Loyaliteten hos forbrugerne er svagt faldende. Kun hver sjette købte samme mærke og købte samme sted som sidste gang.

Se hele undersøgelse på http://www.applia-danmark.dk/gfx/pdf/applia_rapport_2019.pdf

Billeder

Information om Applia Danmark

Applia Danmark
Tuborgvej 5
2900 Hellrup

33369192https://www.applia-danmark.dk/

APPLiA Danmark har sine rødder i FEHA, Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater, FEHA, stiftet som dansk fabrikantforening den 14. december 1960.

I 1967 fik foreningen sin nuværende form, da også importører blev inkluderet.

Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser, herunder at arbejde for at omsætningsforholdene til enhver tid er sunde og rationelle, samt at repræsentere medlemmerne i spørgsmål af fælles interesse, såvel overfor omsætningsleddene og disses organisationer som overfor offentlige myndigheder, offentligheden og andre.

FEHA skiftede i april 2018 navn til APPLiA Danmark. APPLiA Danmark er medlem af den europæiske producentorganisation APPLiA Europe.

APPLiA Danmark har 24 medlemsvirksomheder, der markedsfører mere end 40 mærker inden for store og små husholdningsapparater til el og gas.

APPLiA Danmark udfører sine aktiviteter inden for de rammer for informationsudveksling i brancheforeninger, som er givet af Konkurrencestyrelsen. Foreningen overholder desuden det regelsæt for kommunikation i branchen, som er givet af APPLiA Europe.