Hvert femte minut dør et barn af vold

FNs 2030-mål slår utvetydigt fast, at vold mod børn skal stoppes. BØRNEfonden glæder sig over, at verden nu står sammen om det alvorlige problem.

Mindst hvert fjerde barn i verden har været udsat for vold. Børn bliver slået, mishandlet og udsat for seksuelle overgreb med alvorlige konsekvenser til følge. Og for alt for mange børn har volden den ultimative pris: Hvert femte minut dør et barn på grund af vold, viser undersøgelser fra WHO.

Med FNs nye 2030-udviklingsmål sætter verdenssamfundet nu en fælles kurs for at komme volden til livs. 2030-målene, der underskrives og vedtages denne weekend på FN-topmødet i New York, erklærer i målet ”fred og retfærdighed”, at ”al misbrug, udnyttelse, trafficking og alle former for vold og tortur mod børn skal stoppes”.

BØRNEfonden har gennem flere år advokeret for at opprioritere denne dagsorden, og derfor glæder det organisationens CEO, Bolette Christensen, at det nu er en del af målene.

”Det er en kæmpe sejr for verdens børn. Vold mod børn skal stoppes, og det kan ikke udtrykkes meget klarere, end det står i udviklingsmålene. Det er det første meget vigtige skridt hen mod en løsning på et omfattende problem, siger Bolette Christensen.

680.000 underskrifter
BØRNEfonden har de seneste tre år deltaget i kampagnearbejdet Free From Violence, hvor godt 680.000 mennesker har skrevet under på, at verdens ledere skulle gøre vold mod børn til en prioritet i udviklingsmålene.

Sammen med ChildFund Alliance har BØRNEfonden interviewet mere end 16.000 børn i 50 lande omkring deres syn på vold mod børn. Blandt disse børn ligger beskyttelse af vold mod børn øverst på listen over de emner, børnene mener verdens ledere bør prioritere.

”Det har været markant, hvor stort engagementet har været i underskriftindsamlingen, men især i det generelle arbejde vi udfører i Vestafrika, hvor mange børn og unge har deltaget og været aktive,” siger Bolette Christensen.

Lærere som målgruppe
BØRNEfonden har arbejdet i Vestafrika for at skabe bevidsthed om de negative konsekvenser af vold både på børns personlige liv og i deres lokalsamfund, og undervist lærere i at bruge alternative pædagogiske metoder til at skabe disciplin i undervisningen.

”Det positive er, at lærerne meget hurtigt har taget det til sig, og samtidig har eleverne også bragt det med hjem i hjemmene, så volden mod børn i Togo er faldet markant fra at 96,2 procent til 75,1 procent af børnene, der havde oplevet inden for det seneste år,” fortæller Bolette Christensen.

”Bekæmpelse af vold handler både om lovgivning, og bekæmpelse af dårlige vaner og en kultur, der skal ændres. Volden har alvorlige konsekvenser for børnene. De bærer traumer og tragiske oplevelser videre med sig i voksenlivet, og de er desværre mere tilbøjelige til selv at blive voldelige som voksne. Det skal vi stoppe,” siger Bolette Christensen.

For yderligere kontakt:
CEO Bolette Christensen kan kontaktes gennem pressekonsulent Rasmus Holm Thomsen: 6126-6701 / rht@bornefonden.dk