Hverdagsmad med tang

Langs de danske kyster findes et væld af tangplanter, der kan trylles om til lækre retter. Lilli Gruwier er klar med en kogebog, der indeholder 50 opskrifter på hverdagsretter med tang.

Hverdagsmad med tang er en illustreret opskriftsbog fyldt med tips og tricks til at bruge tang i hverdagens yndlingsretter. Bogen, der er udgivet i samarbejde med Nationalparken Mols Bjerge, er en praktisk guide i at finde og håndtere tang som råvare. I Hverdagsmad med tang finder man et bredt udvalg af opskrifter, hvor alle kan være med.

Læseren finder opskrifter på hovedretter, desserter og brød, hvor man på forskellige måder bruger tang som tilbehør.

Med bogen i hånden får man en gennemgang af, hvordan tang skal håndteres for at få de bedste gastronomiske oplevelser. Retterne kan laves hjemme i køkkenet, men mange af dem kan også laves i naturen. Enten over bål eller på et stormkøkken. Så det er helt oplagt at tage bogen med, når man er på vandretur langs de danske kyster.

Alle opskrifterne er velkendte hverdagsretter, men med det tvist, at de anviser en bred vifte af anvendelsesmulighed for tang. I bogen er der udvalgt seks arter af tang, der alle findes i det meste af Danmark langs kysterne, eller som kan købes enten tørret eller frisk.

Lilli Gruwier er uddannet biolog fra Aarhus Universitet med speciale i bæredygtig udnyttelse af makroalger. Hun har mange års erfaring som naturformidler og bor sammen med sin familie på Djursland.

Hverdagsmad med tang

Forfatter: Lilli Gruwier
Illustrator: Thorkild K. K. Tinkfred
Udgivelsesdato: 20. august 2021

Hæder til Turbines program da Dansk Fantasy Pris blev uddelt for første gang21.9.2021 13:24:08 CEST | Pressemeddelelse

Dansk fantasy er i vækst, og genren har læsere i alle aldersgrupper, hvilket tydeligt viste sig blandt de mange fremmødte på årets Fantasyfestival, der netop er blevet afholdt i Esbjerg. Her kunne de fremmødte også overvære uddelingen af ”DANSK FANTASY PRIS”, hvor henholdsvis Årets Danske Fantasybog, Årets Danske Fantasydebutant og Årets Danske Fantasyforside blev kåret.

Filosofisk og smuk billedbog om en bæredygtig fortid og fremtid26.8.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Kleinschmidt har skrevet en smuk og poetisk historie om to søstre i en fjern fortid, inspireret af den amerikanske Ursula Le Guins feministiske essay "Bæreposeteorien" om fiktion, der bl.a. argumenterer for, at der findes en anden og mere bæredygtig måde at fortælle historier på. I stedet for at fortælle spyddets, heltemandens og jægerens historie, fortæller Kleinschmidt samlernes historie.