Hver tredje vil gerne slippe af med sommertid

24.3.2017 06:00 | YouGov Denmark

Når danskerne søndag d. 26 marts skal sætte uret en time frem, er det til stor irritation for mange. YouGov har undersøgt, hvor mange danskere der gerne vil slippe af med sommertiden.

Danskerne er splittede omkring sommertid. En tredjedel af danskerne (32%) ønsker at slippe for sommertiden, mens en anden tredjedel af danskerne 31% ønsker at beholde den. Den sidste tredjedel (35%) er ligeglade.

Med alderen bliver det tilsyneladende hårdere at få sin døgnrytme forstyrret, når uret skal tilpasses sommer- og vintertid. Der er i hvert fald færre i den yngre generation (24%), som ønsker at slippe for sommertid.

Men hvis danskerne sukker over at miste en times søvn i forbindelse med sommertiden, så er det ingenting i sammenligning med finnerne. I Finland ønsker et flertal på 72% at slippe for sommertid.

I Finland blusser debatten omkring logikken i sommertid op, hver gang uret skal stilles en time frem og tilbage. Forskningsprofessor, Timo Partanen for institut for sundhed og velfærd i Finland, mener ligefrem, at det påvirker helbredet negativt, da søvnrytmen forstyrres.

Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet. Heraf 1009 i Danmark, 1005 i Sverige, 1006 i Norge og 1509 i Finland i perioden 10. – 20. marts 2017.

YouGov - What the world thinks

Kernen i vores virksomhed er det globale netsamfund, hvor millioner af mennesker og tusindvis af politiske, kulturelle og kommercielle organisationer hele tiden udveksler meninger om og holdninger til adfærd og varemærker.

Produkter og løsninger

YouGov tilbyder et udvalg af værktøjer og analyser, der leverer indsigt på hvert trin af forbrugerens rejse: BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 300 brands og giver dig real-tids billede af dit eget brand, dine konkurrenter og sektoren som helhed. Omnibus er vores landsrepræsentative undersøgelse, som giver dig svar på dine spørgsmål på kun 48 timer.

Ud over vores udvalg af egenudviklede produkter tilbyder vi et komplet udvalg af kvantitative og kvalitative tjenester til analyse og rådgivning og hjælper dig med at besvare kritiske spørgsmål.