Hver tredje nordmann vil bruke mindre penger på julegaver i år

De økende levekostnadene har fått mange til å begrense pengeforbruket, men hvordan vil det påvirke julen? Vil det ligge færre gaver under treet?

Hver måned måler YouGov hvordan europeere håndterer de økende levekostnadene, og ifølge sporingsverktøyet har majoriteten redusert forbruket sitt som et resultat av inflasjonen. Julen ser også ut til å bli påvirket i Norge, der nærmere fire av ti (37 %) svarer at de forventer å bruke mindre penger på julen i år på grunn av de økende levekostnadene. Særlig kvinner vil kutte ned (44 % mot 31 % av menn) samt familier med barn som bor hjemme (43 %).

For litt over halvparten av befolkningen vil ikke de økende levekostnadene innebære nedskjæringer i julen. Herav vil 48 % bruke like mye penger på julen som de pleier, og 5 % vil bruke mer.

Hva vil nordmenn skjære ned på?

30 % vil bruke mindre penger på gaver i år. Men det vil likevel ligge gaver under treet. Nordmenn som feirer jul, forventer nemlig å gi i gjennomsnitt ni gaver i år. Det er nordisk rekord. Danskene vil i snitt gi sju gaver, mens svenskene og finnene vil gi fem gaver i år. I gjennomsnitt vil nordmenn som feirer jul, bruke omkring 5100 kr på julegaver i år.

De økende levekostnadene vil også påvirke julen på andre måter. Det vil muligens være færre eller andre matretter på julebordene. Hver femte person (20 %) vil bruke mindre penger på mat i år.

Årets julefeiring kan også bli mindre kulturell og sosial. Nærmere hver femte person (19 %) har svart at de vil skjære ned på sosiale sammenkomster, og en tilsvarende andel (18 %) vil skjære ned på opplevelser (f.eks. juleforestillinger og julemarkeder). Dessuten vil 14 % skjære ned på reiser til familie og venner i julen.

De økende levekostnadene bli også bli ekstra dårlig nytt for de fattige og hjemløse. 15 % av nordmenn vil nemlig gi mindre penger til veldedighet i år.

Undersøkelsen er basert på intervjuer med 1012 representativt utvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs norske panel i perioden 30. november – 5. desember 2022.

Om YouGov

YouGov er et internasjonalt markedsundersøkelses- og dataanalysenettverk. Oppdraget vårt er å levere en kontinuerlig strøm av nøyaktige data om forbrukeres holdning over hele verden, slik at organisasjoner og virksomheter kan bli enda bedre til å betjene de samfunnene som opprettholder dem.

De 22 millionene registrerte medlemmene våre utgjør et sterkt engasjert patentpanel, som daglig leverer tusenvis av datapunkter om forbrukernes meninger, holdninger og atferd. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår ekspertise innen markedsundersøkelser for å få innsikt som kan danne grunnlag for intelligente beslutninger og informerte samtaler.

Med avdelinger i Storbritannia, Nord-Amerika, kontinentaleuropa, Norden, Midtøsten, India og Stillehavsasia har YouGov et av verdens største forskningsnettverk.

Du finner mer informasjon ved å besøke yougov.com.