Hver tredje nordmann venter med å planlegge sommerferien

Annenhver nordmann tilbringer vanligvis litt av sommerferien i utlandet, men i år ser nordmenns ferieplaner helt annerledes ut.

Getty Images

YouGov har undersøkt hvordan koronapandemien har påvirket sommerferieplanene våre.

Nordmenn er vanligvis svært reiseglade, og annenhver nordmann (51 %) pleier å tilbringe en del av sommerferien sin i utlandet. Årets planer ser imidlertid helt annerledes ut. Bare 7 % planlegger å ta sommerferien i utlandet, viser YouGovs undersøkelse.

Sommerferieplaner

Hver fjerde nordmann (26 %) regner med å ta sommerferie hjemme i primærboligen sin, mens 28 % planlegger å ta den et annet sted i Norge, for eksempel i egen fritidsbolig. Vanligvis drar 45 % på ferie i Norge, men nesten en tredjedel av alle nordmenn (31 %) avventer og ser hvordan koronasituasjonen utvikler seg før de planlegger sommerferien.

Mange nordmenn har også avlyst den sommerferien de hadde planlagt.

Endringer i planer

41 % har avlyst reiseplanene sine i sommer. Av disse har de fleste (32 %) avlyst planene om å reise til utlandet, mens 9 % har avlyst reisen i Norge. En tidel (11 %) av alle nordmenn overveier å avlyse sommerferieplanene sine.

Undersøkelsen er basert på 1009 intervjuer i et landsrepresentativt utvalg i alderen 18+ fra YouGov-panelet. Gjennomført i perioden 21. – 26. april 2020.

Getty Images

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 8 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Med panelmedlemmer i 44 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.

Følg saker fra YouGov Norway AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra YouGov Norway AS