Hver tredje husejer renoverer uden at kende reglerne

Når der skal renoveres eller bygges om hjemme i parcelhuset, skal boligejeren følge reglerne i bygningsreglementet, BR18. Men hver tredje husejer kender ikke reglerne, inden de går i gang med at renovere, viser en rundspørge.

Hvis du beslutter dig for, at du vil have gulvarme i badeværelset, så er det ikke nok at banke gulvet op og lægge et nyt varmeanlæg ind. Ifølge bygningsreglementet skal der også isoleres under gulvvarmeanlægget, ellers overholder du ikke kravene til isolering i forbindelse med ombygning, og så er renoveringen ulovlig.

Når man som boligejer bygger nyt, renoverer eller bygger om, skal man følge de gældende regler i bygningsreglementet, BR18. 68 procent af de husejere, der har købt hus inden for de sidste ti år, og renoveret inden for de første fem år, var godt klar over, at de skulle følge de forskellige energikrav i bygningsreglementet. Men 32 procent kendte ikke til reglerne. Det viser tal fra Dansk Byggeris energianalyse.

- Det er faktisk mange, der går i gang uden at kende reglerne. Det kan have store konsekvenser, når bygningsreglementet ikke bliver fulgt, og byggeprojekterne dermed er ulovlige. I tilfældet med gulvvarmen, så får man en alt for høj varmeregning, hvis man ikke isolerer efter de gældende regler. Og hvis huset ikke lever op til kravene i bygningsreglementet, og man sælger huset, risikerer man derudover et erstatningskrav fra de nye ejere. Det kan også give problemer hos forsikringsselskabet, hvis man ikke har fulgt reglerne, siger energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen.

Hvis man fx får nye vinduer i huset, og udskifter et vindue uden midtersprosser til et vindue med en midtersprosse, skal man være opmærksom på reglerne i forhold til brandsikkerhed. Midtersprossen kan nemlig medføre, at brandsikkerheden ikke er overholdt.

- Man skal jo kunne komme ud og ind af vinduet, hvis uheldet er ude, så det ikke bliver en brandfælde, og det er der klare regler for. Derfor er det vigtigt at kende kravene i bygningsreglementet. Der er mange ting at holde styr på. En professionel håndværker kender selvfølgelig reglerne, men gør man arbejdet selv, er det vigtigt at kende til BR18, siger Camilla Damsø Pedersen.

Billeder

Hent figur over andelen af husejere, der ikke kendte kravene i bygningsreglementet her