Hver tredje har efterladt bilen i tomgang

Hver tredje danske bilejer har forladt sin bil, mens den står i tomgang. Desværre ved hver femte ikke, at forsikringen ikke dækker, hvis bilen bliver stjålet i tomgang. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Hvis man efterlader sin bil i tomgang, stiger risikoen for, at den bliver stjålet. Men hver tredje danske bilejer har alligevel ladet bilen stå i tomgang og efterladt den ude af syne. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring

Og det kan blive en dyr oplevelse, fordi kaskoforsikringen ikke dækker, hvis bilen bliver stjålet, når man forlader den med nøglen i.

”Hvert år ser vi desværre eksempler på, at biler bliver stjålet, fordi de står i tomgang. For ligegyldigt om man efterlader sin bil i tomgang eller med nøglerne i tændingen på en tankstation, foran bageren eller i indkørslen, så øger det risikoen for, at bilen kan blive stjålet. Og det er det, vi - i forsikringsbranchen - kalder for grov uagtsomhed, og så dækker forsikringen ikke,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.

Forsikringen dækker ikke
Sidste år blev der stjålet næsten 9.000 biler i Danmark*, og selvom det er et stort fald fra mere end 14.000 stjålne biler i 2011, betyder det stadig, at der hver dag i gennemsnit bliver stjålet næsten 25 biler. Desværre ved hver femte bilejer ikke, hvordan forsikringen dækker, hvis bilen stjæles, mens den står i tomgang.

Hos Gjensidige ser man årligt omkring 10 biltyverier, hvor nøglen er blevet brugt, men tallet kan være højere, da den stjålne bil ikke altid bliver fundet igen.

”Det er en unødvendig risiko at efterlade bilen, så tyven har let adgang til den. Mange vil nok blive overraskede over, hvor hurtigt det går, når en biltyv har spottet et let bytte. Derfor er det rigtig uklogt at efterlade bilen med motoren i gang. Risikoen for at tyven stjæler ting fra bilen eller kører af sted med den stiger nemlig, hvis den er for let at stjæle,” siger Henrik Sagild.

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.