Hver tredje dansker har efterladt bilen i tomgang

Hver tredje dansker har efterladt sin bil i tomgang og hver sjette ved ikke, hvordan forsikringen dækker, hvis bilen bliver stjålet med nøglerne i. Det viser en undersøgelse, Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Vinteren er over os, og det betyder, at mange efterlader bilen tændt, alt imens de ordner de sidste ting i hjemmet eller lige holder varmen. Men selvom det kan være fristende at varme bilen op, inden turen går ud i trafikken, dækker forsikringen ikke, hvis bilen bliver stjålet med nøglerne i tændingen.

Og det er et reelt problem, at hver tredje efterlader bilen i tomgang, fortæller Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.

”Samlet set bliver der stjålet 20.000 biler i Danmark hvert år, og det er fuldstændig uforståeligt, at så mange tager chancen ved at efterlade bilen i tomgang. Vi ser flere af denne type biltyverier hvert år, og det er især om vinteren, at de finder sted. For biltyven kan det ikke blive lettere, men det kan desværre få den konsekvens, at forsikringen ikke dækker, hvis bilen bliver stjålet med nøglerne i foran eksempelvis ens hjem eller på tankstationen,” siger Henrik Sagild.

En åben invitation til biltyven
Hvis du lader bilen stå i tomgang, stiger risikoen for at få den stjålet. For selv på øde steder, hvor der normalt ikke er mange forbipasserende, slår tyven til.

”Det er ikke kun på tankstationen, foran bageren eller i indkørslen til villaen i forstaden, at risikoen for at få stjålet bilen stiger, hvis man efterlader den i tomgang. For selv relativt øde steder, så som ude på en afsidesliggende gård, har vi haft kunder, der har fået stjålet bilen, fordi de efterlod den med nøglerne i tændingen. Biltyvene ved med andre ord godt, hvor de skal lede,” siger Henrik Sagild.

Gavner hverken bilen eller miljøet
Udover at tomgang reelt set kan skade motoren, er det også rigtig dårligt for miljøet. Og I mange kommuner er det da også ulovligt at efterlade sin bil i tomgang mere end 1-3 minutter ad gangen. Overstiger man dette, kan det resultere i en bøde.

”Det er godt, at kommunerne har regler, der er tager højde for støj og miljø. Der er kun én vej frem, når man skal frigøre bilen fra frost på ruderne, og det er at bruge rugbrødsmotoren og få skrabet is og sne af ruden, før man tænder bilen,” siger Henrik Sagild.

Man skal huske, at der skal være frit udsyn i bilen, og hvis der ikke er dette, kan det udløse en bøde. Dette gælder alle ruder i bilen, men det er også vigtigt at sørge for, at ens lygter er fritskrabet, da det nedsætter andres bilisters muligheder for at se dig, hvis dine lygter er iset til.

Undersøgelsen er lavet af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i november 2018 blandt 1089 repræsentativt udvalgte danskere.

Har du nogensinde forladt en bil (så den var ude af syne) i tomgang eller med nøglen i tændingen?

• Ja, i kort tid i egen indkørsel 29 %
  • Ja, i kort tid på en tankstation 2 %
  • Ja, i kort tid på offentlig vej foran mit hjem 7 %
  • Ja, i i kort tid på en parkeringsplads foran butik 1 %
  • Ja, i længere tid et af ovenstående steder 1 %
  • Ja, andet 3 %
  • Nej 69 %
  • Ved ikke 2 %

Hvordan tror du, at forsikringen dækker, hvis din bil bliver sjålet, mens den er efterladt ude af syne med nøglerne i tændingen?

• Forsikringen dækker, som hvis bilen bliver stjålet i aflåst tilstand og uden nøgler i tændingen 4 %
  • Forsikringen dækker som normalt, men erstatningen reduceres 7 %
  • Forsikringen dækker ikke 82 %
  • Ved ikke 7 %