Hver tredje af os vil give brugte gaver i år

Julen er hjerternes fest, og hvis man spørger danskerne i år, så vil årets julegaver komme til at bestå af genbrug. Med julen hører også gaveræset, hvor mange af os helst køber ting, der er nye og kan byttes, for ikke at skuffe nogen. Men en meget stor del af os overvejer at give gaver, som hverken er nye eller kan byttes.

En undersøgelse foretaget af Userneeds for Trendsales viser, at knap en tredjedel af os med glæde vil give en gave, som vi har fundet brugt. Og det er en tendens, der ganske sikkert vil fortsætte, vurderer forbrugerekspert Tamira Snell, Associeret Partner i Instituttet for Fremtidsforskning:

”Det er en del af en større megatrend, der omhandler bæredygtighed, hvor vi som forbrugere er blevet meget mere opmærksomme på vores forbrugsmønstre. Her er deleøkonomisk forbrugeradfærd - herunder genbrug - en voksende tendens, og det er dermed også blevet mere socialt acceptabelt at give genbrug i gave, end det har været tidligere. At give genbrug i gave afspejler også en anden væsentlig tendens i tiden, som er et stigende statussymbol: det illustrerer et overskud af tid fra giverens side, og tid er en luksusvare i sig selv - både i dag og i fremtiden,” forklarer Tamira Snell.

Secondhand gaver kræver kreativitet
Selvom der er sket en stor udvikling på området, foretrækker de fleste af os stadigvæk at købe nye varer, når vi skal handle ind til jul. Det er nemlig hele 48%, der vil købe nye gaver.

”Jeg vil mene, at det skyldes et tilsvarende behov hos forbrugerne for ’convenience’. Selvom vi gerne vil være, leve og forbruge bæredygtigt, skal det stadig være nemt. Derfor kræver det lidt ekstra kreativitet og fantasi, når man skal finde den rigtige genbrugsgave - mere end hvis vi går ud og køber noget, der står udpenslet på en ønskeseddel,” fortæller Tamira Snell.

Større tryk på secondhand-varer er noget, man kan nikke genkendende til hos Trendsales, hvor hele året normalt er én stor byttebørs. Men også hér mærker man langsomt en ændring i forbrugsadfærden op til jul.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi synes, at glæden ved at give handler om dét at give - ikke om hvorvidt gaven er ny. I år kan vi se et andet billede - vi har markant flere transaktioner i november, som kunne tyde på at julegaven også kan være blød og brugt i år,” forklarer Anne Sofie Banke, Kommunikationsansvarlig i Trendsales.

For yderligere information kontakt Anne Sofie Banke på tlf. +45 6070 9108

Information om Trendsales ApS