Hver ottende kvindelige leder har været udsat for sexchikane

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

Et stort antal kvindelige ledere i Danmark har inden for de seneste to år været udsat for sexchikane på arbejdspladsen. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov baseret på 1.269 svar er det hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder, som har følt sig udsat for seksuel chikane.

Mens 13 procent af de adspurgte kvindelige ledere og særligt betroede medarbejdere svarer, at de har været udsat for seksuel chikane på arbejdspladsen inden for de seneste to år, er den tilsvarende andel blandt mandlige ledere og særligt betroede medarbejdere to procent.

De kvindelige ledere peger primært på to grupper, der har udsat dem for seksuel chikane: Dels overordnede ledere, dels kunder, klienter, borgere, forretningsforbindelser, samarbejdspartnere og andre, som ikke ér eller var ansat på arbejdspladsen.

- Ét tilfælde af seksuel chikane er ét for meget, uanset hvem der udsættes for det. Jeg er overrasket over problemets omfang og finder det stærkt bekymrende, at hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder har følt sig udsat for sexchikane inden for de seneste to år. Den store andel viser dels, at problemerne med seksuel chikane har været endnu større end først antaget, dels at sexchikane ikke kun har ramt medarbejdere, men i høj grad også kvindelige ledere, fastslår viceadministrerende direktør hos Lederne Bodil Nordestgaard Ismiris.

89 procent af de adspurgte ledere har ifølge undersøgelsen hørt om den verdensomspændende #Metoo-kampagne, og 70 procent vurderer, at kampagnen i meget høj, høj eller nogen grad har haft sin berettigelse. Bodil Nordestgaard Ismiris håber, at der i kølvandet på #Metoo vil komme en større åbenhed og bevidsthed om seksuel chikane på de danske arbejdspladser.

- Sexchikane har været tabubelagt, og det tabu har #Metoo været medvirkende til at bryde. Det er nu min forventning, at både virksomheder, ledere og medarbejdere aktivt påtager sig ansvaret for både at forebygge sexchikane og at gribe ind, når det sker. Virksomheder og ledere skal kende deres ansvar for at sikre, at der ikke sker seksuel chikane, og derfor er det positivt, at næsten samtlige adspurgte ledere i undersøgelsen slår fast, at håndtering af problemer med sexchikane på arbejdspladsen er en del af ledelsesopgaven, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Seksuel chikane er i Ledernes undersøgelse defineret som, når en person bliver udsat for handlinger (herunder på sociale medier) af verbal, ikke-verbal eller fysisk karakter med seksuelle undertoner, vedkommende opfatter som krænkende.

Kontaktoplysninger:

Bodil Nordestgaard Ismiris
Viceadministrerende direktør
E-mail: bni@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

PRM: Stor optimisme blandt ledere på nord- og østsjællandske virksomheder24.5.2018 08:00pressemeddelelse

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over nord- og østsjællandsk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Nord- og Østsjælland både når det gælder økonomi og beskæftigelse. Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har hele 70 procent af lederne på de nord- og østsjællandske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 19 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 12 procent af lederne tror, omsætningskurverne i regionens virksomheder vil vende nedad i 2. halvår af 2018. Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 57 procent af lederne i Nord- og Østsjælland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 29 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimisme

PRM: Stor optimisme blandt ledere på vestjyske virksomheder24.5.2018 08:00pressemeddelelse

Sommeren er kommet tidligt til Danmark i år – og det gode vejr i maj får nu følgeskab af sol over vestjysk erhvervsliv. En ny konjunkturundersøgelse fra Lederne tegner således billedet af et 2. halvår af 2018, der ifølge de lokale ledere vil blive særdeles godt for det private erhvervsliv i Vestjylland både når det gælder økonomi og beskæftigelse. Ifølge konjunkturundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 64 procent af lederne på de vestjyske virksomheder en forventning om, at omsætningen vil stige i det næste halve år. 27 procent kalkulerer med omtrent uændret omsætning, mens kun 8 procent af lederne tror, omsætningskurverne i den vestjyske virksomhed vil vende nedad i 2. halvår af 2018. Tendensen er den samme, når det gælder virksomhedernes overskud. 58 procent af lederne i Vestjylland forventer, at overskuddet stiger i det næste halve år, mens 31 procent kalkulerer med uændret overskud. Optimismen ses også på eksportområdet. Her svarer hele 62 p