Hver ottende kvindelige leder har været udsat for sexchikane

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

Et stort antal kvindelige ledere i Danmark har inden for de seneste to år været udsat for sexchikane på arbejdspladsen. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov baseret på 1.269 svar er det hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder, som har følt sig udsat for seksuel chikane.

Mens 13 procent af de adspurgte kvindelige ledere og særligt betroede medarbejdere svarer, at de har været udsat for seksuel chikane på arbejdspladsen inden for de seneste to år, er den tilsvarende andel blandt mandlige ledere og særligt betroede medarbejdere to procent.

De kvindelige ledere peger primært på to grupper, der har udsat dem for seksuel chikane: Dels overordnede ledere, dels kunder, klienter, borgere, forretningsforbindelser, samarbejdspartnere og andre, som ikke ér eller var ansat på arbejdspladsen.

- Ét tilfælde af seksuel chikane er ét for meget, uanset hvem der udsættes for det. Jeg er overrasket over problemets omfang og finder det stærkt bekymrende, at hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder har følt sig udsat for sexchikane inden for de seneste to år. Den store andel viser dels, at problemerne med seksuel chikane har været endnu større end først antaget, dels at sexchikane ikke kun har ramt medarbejdere, men i høj grad også kvindelige ledere, fastslår viceadministrerende direktør hos Lederne Bodil Nordestgaard Ismiris.

89 procent af de adspurgte ledere har ifølge undersøgelsen hørt om den verdensomspændende #Metoo-kampagne, og 70 procent vurderer, at kampagnen i meget høj, høj eller nogen grad har haft sin berettigelse. Bodil Nordestgaard Ismiris håber, at der i kølvandet på #Metoo vil komme en større åbenhed og bevidsthed om seksuel chikane på de danske arbejdspladser.

- Sexchikane har været tabubelagt, og det tabu har #Metoo været medvirkende til at bryde. Det er nu min forventning, at både virksomheder, ledere og medarbejdere aktivt påtager sig ansvaret for både at forebygge sexchikane og at gribe ind, når det sker. Virksomheder og ledere skal kende deres ansvar for at sikre, at der ikke sker seksuel chikane, og derfor er det positivt, at næsten samtlige adspurgte ledere i undersøgelsen slår fast, at håndtering af problemer med sexchikane på arbejdspladsen er en del af ledelsesopgaven, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Seksuel chikane er i Ledernes undersøgelse defineret som, når en person bliver udsat for handlinger (herunder på sociale medier) af verbal, ikke-verbal eller fysisk karakter med seksuelle undertoner, vedkommende opfatter som krænkende.

Kontaktoplysninger:

Bodil Nordestgaard Ismiris
Viceadministrerende direktør
E-mail: bni@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et