Hver ottende kvindelige leder har været udsat for sexchikane

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

Et stort antal kvindelige ledere i Danmark har inden for de seneste to år været udsat for sexchikane på arbejdspladsen. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov baseret på 1.269 svar er det hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder, som har følt sig udsat for seksuel chikane.

Mens 13 procent af de adspurgte kvindelige ledere og særligt betroede medarbejdere svarer, at de har været udsat for seksuel chikane på arbejdspladsen inden for de seneste to år, er den tilsvarende andel blandt mandlige ledere og særligt betroede medarbejdere to procent.

De kvindelige ledere peger primært på to grupper, der har udsat dem for seksuel chikane: Dels overordnede ledere, dels kunder, klienter, borgere, forretningsforbindelser, samarbejdspartnere og andre, som ikke ér eller var ansat på arbejdspladsen.

- Ét tilfælde af seksuel chikane er ét for meget, uanset hvem der udsættes for det. Jeg er overrasket over problemets omfang og finder det stærkt bekymrende, at hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder har følt sig udsat for sexchikane inden for de seneste to år. Den store andel viser dels, at problemerne med seksuel chikane har været endnu større end først antaget, dels at sexchikane ikke kun har ramt medarbejdere, men i høj grad også kvindelige ledere, fastslår viceadministrerende direktør hos Lederne Bodil Nordestgaard Ismiris.

89 procent af de adspurgte ledere har ifølge undersøgelsen hørt om den verdensomspændende #Metoo-kampagne, og 70 procent vurderer, at kampagnen i meget høj, høj eller nogen grad har haft sin berettigelse. Bodil Nordestgaard Ismiris håber, at der i kølvandet på #Metoo vil komme en større åbenhed og bevidsthed om seksuel chikane på de danske arbejdspladser.

- Sexchikane har været tabubelagt, og det tabu har #Metoo været medvirkende til at bryde. Det er nu min forventning, at både virksomheder, ledere og medarbejdere aktivt påtager sig ansvaret for både at forebygge sexchikane og at gribe ind, når det sker. Virksomheder og ledere skal kende deres ansvar for at sikre, at der ikke sker seksuel chikane, og derfor er det positivt, at næsten samtlige adspurgte ledere i undersøgelsen slår fast, at håndtering af problemer med sexchikane på arbejdspladsen er en del af ledelsesopgaven, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Seksuel chikane er i Ledernes undersøgelse defineret som, når en person bliver udsat for handlinger (herunder på sociale medier) af verbal, ikke-verbal eller fysisk karakter med seksuelle undertoner, vedkommende opfatter som krænkende.

Kontaktoplysninger:

Bodil Nordestgaard Ismiris
Viceadministrerende direktør
E-mail: bni@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

PRM: Ny regering bør lytte grundigt til vismænd18.6.2019 15:31:00 CESTPressemeddelelse

De økonomiske vismænd kommer med to afgørende meldinger, som en ny regering bør pejle efter, mener Ledernes direktør Henrik Bach Mortensen. Dels skal arbejdsudbuddet øges for at fastholde den økonomiske vækst, og dels er det stærkt begrænset, hvor meget de offentlige udgifter kan stige uden at vælte læsset for arbejdsmarkedet og dansk økonomi. Udviklingen i dansk økonomi er positiv, men vi risikerer at falde i grøften i begge sider af vejen. Det er den helt korte essens af de seneste temperaturmålinger af dansk økonomi fra både OECD’s Economic Outlook for en lille måned siden og nu de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi, som netop er offentliggjort. OECD advarede om, at et sammenbrud i den internationale handel kan ramme hele verdensøkonomien – herunder også Danmark – hårdt. Og vismændene i Det Økonomiske Råd peger på en række andre faresignaler, som den kommende danske regering bør være meget opmærksom på. - Vismændene gør det meget klart, at hvis den økonomiske fremgang i Da

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande