Hver ottende kvindelige leder har været udsat for sexchikane

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

Et stort antal kvindelige ledere i Danmark har inden for de seneste to år været udsat for sexchikane på arbejdspladsen. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov baseret på 1.269 svar er det hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder, som har følt sig udsat for seksuel chikane.

Mens 13 procent af de adspurgte kvindelige ledere og særligt betroede medarbejdere svarer, at de har været udsat for seksuel chikane på arbejdspladsen inden for de seneste to år, er den tilsvarende andel blandt mandlige ledere og særligt betroede medarbejdere to procent.

De kvindelige ledere peger primært på to grupper, der har udsat dem for seksuel chikane: Dels overordnede ledere, dels kunder, klienter, borgere, forretningsforbindelser, samarbejdspartnere og andre, som ikke ér eller var ansat på arbejdspladsen.

- Ét tilfælde af seksuel chikane er ét for meget, uanset hvem der udsættes for det. Jeg er overrasket over problemets omfang og finder det stærkt bekymrende, at hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder har følt sig udsat for sexchikane inden for de seneste to år. Den store andel viser dels, at problemerne med seksuel chikane har været endnu større end først antaget, dels at sexchikane ikke kun har ramt medarbejdere, men i høj grad også kvindelige ledere, fastslår viceadministrerende direktør hos Lederne Bodil Nordestgaard Ismiris.

89 procent af de adspurgte ledere har ifølge undersøgelsen hørt om den verdensomspændende #Metoo-kampagne, og 70 procent vurderer, at kampagnen i meget høj, høj eller nogen grad har haft sin berettigelse. Bodil Nordestgaard Ismiris håber, at der i kølvandet på #Metoo vil komme en større åbenhed og bevidsthed om seksuel chikane på de danske arbejdspladser.

- Sexchikane har været tabubelagt, og det tabu har #Metoo været medvirkende til at bryde. Det er nu min forventning, at både virksomheder, ledere og medarbejdere aktivt påtager sig ansvaret for både at forebygge sexchikane og at gribe ind, når det sker. Virksomheder og ledere skal kende deres ansvar for at sikre, at der ikke sker seksuel chikane, og derfor er det positivt, at næsten samtlige adspurgte ledere i undersøgelsen slår fast, at håndtering af problemer med sexchikane på arbejdspladsen er en del af ledelsesopgaven, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Seksuel chikane er i Ledernes undersøgelse defineret som, når en person bliver udsat for handlinger (herunder på sociale medier) af verbal, ikke-verbal eller fysisk karakter med seksuelle undertoner, vedkommende opfatter som krænkende.

Kontaktoplysninger:

Bodil Nordestgaard Ismiris
Viceadministrerende direktør
E-mail: bni@lederne.dk

Michael Monty
Pressechef
E-mail: mmo@lederne.dk

Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør hos Lederne

PRM: Bliv fremtids-kompetent til konference hos Lederne MidtVest23.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv er ikke længere det samme og kommer aldrig til at være som før. Vores forventede levetid er længere end nogensinde, og vi skal arbejde op til femten år længere, end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Hvordan kan man sørge for at holde sig relevant, når man som medarbejder bliver ældre og ældre? Det spørgsmål kan deltagerne få gode råd til og svar på, når Lederne MidtVest holder konference den 15. november om det nye arbejdsliv. Her vil flere oplægsholdere give deres bud på, hvordan deltagerne kan ruste sig til de fremtidige udfordringer på arbejdsmarkedet. Der vil blive sat skarpt fokus på den digitale udvikling på arbejdsmarkedet, som påvirker stort set alle aspekter af menneskers liv – privat som professionelt. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre sundheds- og motivationsekspert Chris MacDonald, der vil præsentere sin: Naturens-ikke-til-forhandling-liste om, hvordan din kost, søvn og sociale relationer kan gavne dig og dit overskud, så du bedre kan h

PRM: Lederne Sydøstjylland inviterer til konference om nye kompetencekrav til lederen19.10.2018 07:00pressemeddelelse

Vores arbejdsliv ser anderledes ud, end det gjorde for bare få år siden. Vi lever længere end nogensinde, og vi forventes at skulle arbejde op til femten år længere end vores forældre og bedsteforældre gjorde. Vores samfund og arbejdsliv er i konstant forandring. Så hvordan udvikler man sig og holder sig konkurrencedygtig, når medarbejdere bliver ældre og ældre? Lederne Sydøstjylland vil i samarbejde med flere oplægsholdere forsøge at besvare netop dette spørgsmål på en konference den 14. november - blandt andet ved at stille skarpt på nogle af de teknologiske tendenser, der har direkte indflydelse på menneskers og organisationers hverdag og virkelighed. På konferencen kan deltagerne blandt andet høre tidligere jægersoldat og mentaltræner B.S. Christiansen, der vil give budskaber og værktøjer til, hvordan deltagerne kan blive ved med at udvikle sig gennem nye spændende udfordringer – noget som B. S. Christiansen selv har erfaring med, og som deltagerne kan få indsigt i og lære fra. Del