Deloitte

Hver fjerde tøjbutik i risikozonen for konkurs

Del

Forbrugerne svigter de pressede butikker

Morten Steinmetz
Morten Steinmetz

København, 11. august 2016

Mens den brede detailhandel de seneste år har været nogenlunde stabil, tøver danskerne stadig med at bruge penge på tøj, sko og smykker. Det viser årets modeanalyse fra Deloitte. Det lave forbrug tvinger butiksejerne til at træffe et valg: Skab bedre kundeoplevelser og få styr på netsalget, eller tag konsekvensen og drej nøglerne om.

- Ser vi på de seneste årsregnskaber, må vi desværre konstatere, at man langt fra bliver rig af at drive modebutik i Danmark. Faktisk lander butikkernes overskudsgrad på et stort rundt 0. Det er selvsagt en uholdbar tilstand, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz.

Især de små butikker i de mindre handelsbyer er blevet hårdt ramt.

- Kunderne vil både have store oplevelser, et stort vareudvalg, billige priser og udsalg, der nærmest er permanente. Den kombination er giftig for mange af de mindre butikker, der ganske enkelt har måttet kaste håndklædet i ringen og give op, siger Morten Steinmetz.

For de tilbageværende butikker er kampen dog langt fra tabt, mener Morten Steinmetz, for der er stadig store muligheder for at udnytte det stigende salg på nettet:

- Flere butikskæder har haft stor succes med at integrere de fysiske butikker med online markedsføring, sociale medier og websalg. I 2015 købte danskerne tøj, sko og smykker for mere end

27 mia. kr. på nettet. Kan man som butiksejer bare snuppe en lille bid af den kage, kan det betyde en væsentligt øget omsætning.

Derfor opfordrer Morten Steinmetz også butikkerne til at tænke internettet ind i hele kundeoplevelsen:

- Som forbrugere vil vi gerne have fuld transparens omkring pris og produkt, uanset om vi handler i den fysiske butik eller på nettet. Samtidig skal vi både kunne hente og bytte varer i begge kanaler, ligesom den fysiske og digitale markedsføring skal hænge sammen. På den måde bliver købet en totaloplevelse.

Kun 38 pct. af de danske modebutikker har generet stabile overskud i løbet af de seneste tre år.

 

Om Modeanalysen 2016:

Deloittes Modeanalyse 2016 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.

Nøgleord

Kontakter

Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk

Billeder

Morten Steinmetz
Morten Steinmetz
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum