Hver fjerde dropper beskyttelsesbrillerne til nytår

Hvert nytår kommer mange danskere til skade i forbindelse med affyring af fyrværkeri. Alligevel bærer hver fjerde dansker ikke beskyttelsesbriller, når de er ude nytårsaften. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.
Fotograf: Marten Bjork.

254 kom så alvorligt til skade, at de måtte en tur forbi hospitalet, da vi fejrede nytår for godt et år siden. Mange af skaderne kunne være undgået eller minimeret, hvis blot den tilskadekomne havde iført sig beskyttelsesbriller.

Desværre kigger hver fjerde dansker på fyrværkeri uden at have beskyttende briller på. 36 % forklarer, at det er fordi, de ikke selv fyrer af, 51 % fordi de står langt fra, hvor fyrværkeriet bliver antændt, og 14 % fordi de synes, brillerne er irriterende at have på.

Det viser undersøgelsen, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

”Et af de festlige højdepunkter på nytårsaften er fyrværkeriet ved midnat. Det ser desværre ud til, at mange glemmer, at fyrværkeri kan give varige skader, de kommer til at døje med resten af livet. Det er ikke nok, at det kun er dem, der fyrer af, der har beskyttelsesbriller på. Raketter, batterier og andre typer fyrværkeri forårsager nemlig også skader på tilskuerne,” siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige Forsikring.

Hver tredje vil adskille alkohol og fyrværkeri
At alkohol og fyrværkeri er en dårlig cocktail, kan der næppe være tvivl om. Faktisk mener hver tredje dansker, at det skal være ulovligt at affyre fyrværkeri, hvis man har drukket alkohol. Derfor har Henrik Sagild en opfordring:

”Lad en ædru nytårsgæst stå for affyringen af fyrværkeriet. Mange skader sker, fordi fyrværkeriet bliver brugt på en måde, det ikke var beregnet til. Og modsat hvad mange måske tror, er det ikke det ulovlige fyrværkeri, der giver flest skader. Det gør helt normalt og lovligt fyrværkeri.”

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i november 2018 blandt 1089 repræsentativt udvalgte danskere. Følgende spørgsmål er stillet til dem, der angiver, at de fejrer nytår og ser fyrværkeri.

Bruger du beskyttelsesbriller, når du kigger på fyrværkeri udenfor nytårsaften?

• Ja, altid 47 %
  • Ja, men kun ved midnat 7 %
  • Ja, men kun når jeg selv fyrer af 16 %
  • Nej 27 %
  • Ved ikke 3 %

Hvorfor bruger du ikke beskyttelsesbriller til nytår hele tiden, når du kigger på fyrværkeri?

• Jeg tror ikke på, at de gør en forskel 2 %
  • De er irriterende at have på 14 %
  • Jeg har bare ikke fået købt nogen 8 %
  • Jeg fyrer ikke fyrværkeri af selv 36 %
  • Jeg står langt fra hvor fyrværkeriet bliver fyret af 51 %
  • Andet 14 %
  • Ved ikke 5 %

31 % mener, at det bør være ulovligt at fyre fyrværkeri af, hvis man har drukket alkohol.

Fotograf: Marten Bjork.

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.800 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og opsparing. Driftsindtægterne var 27 mia. NOK i 2017, mens forvaltningskapitalen udgjorde 149 mia. NOK