Hver fjerde bruger mobilen i kampen mod indbrud

Facebook-grupper, apps og sms-kæder vinder frem i kampen mod indbrud. På landsplan anvender godt hver fjerde dansker digital nabohjælp.

Nabohjælp under ferien bliver i stigende grad styret digitalt. Lokale facebook-grupper, apps og sms-kæder hjælper danskerne med at holde hinanden orienteret om unormal færden på villavejene og med at holde ekstra øje med de tomme huse under ferien.

Af de i alt 27 pct., som på landsplan anvender digital indbrudsforebyggelse, er 14 pct. med i lokale facebook-grupper. Apps, som fx Nabohjælp, og sms-kæder anvender af 13 pct. af danskerne. Det viser en undersøgelse analyseinstituttet Yougov har foretaget for If Skadeforsikring.

Hos If glæder man sig over udviklingen, men ser også en udfordring i undersøgelsens resultat.

- Det er absolut positivt, at der bliver taget nye og flere midler i brug, når det handler om indbrudsforebyggelse. Undersøgelsen viser, at 55 pct. af befolkningen ikke kender til, at der anvendes digital nabohjælp i deres lokalområde. Så der er et stort potentiale for at udbrede både kendskabet dertil og få iværksat flere lokale initiativer, siger kommunikationschef i If, Birgitte Ringbæk.

Hun anbefaler at undersøge mulighederne i lokalområdet.

- Man kan starte med at høre de omkringboende, om de kender til en facebook-gruppe eller sms-ordninger for lokalområdet. Og ellers gerne selv tage initiativ til at starte en gruppe eller tilmelde sig Nabohjælp. Hvis tiden er for knap inden den kommende ferie, så aftal med de nærmeste at holde øje med hinandens boliger, når I er væk, anbefaler Birgitte Ringbæk.

Mens Region Sjælland topper i digital indbrudsforebyggelse med 34 pct., er Region Midtjylland med 22 pct. regionen med færrest digitale indbrudsforebyggere.

Det kan du selv gøre for at undgå indbrud:

• Sørg for god belysning omkring boligen – gerne sensorstyrede tænd/sluk lamper

• Lås af til redskabsskur/værktøj, når du er væk i længere tid – de fleste tyve bruger koben og skruetrækkere

• Undgå tæt bevoksning omkring boligen, hvor tyven kan skjule sig

• Luk døre og vinduer og lad dem heller ikke stå på klem, når du ikke er hjemme

• Vær opsøgende hvis du møder ukendte, mistænkelige personer på vejen – spørg fx ”Hvad kan jeg hjælpe dig med?”

• Undgå at have handy værdigenstande som smartphones, iPads, smykker, kameraer liggende frit fremme

• Få naboen til at parkere i din indkørsel

• Få nogle til at tømme din postkasse i ferien

*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov, på baggrund af 1.003 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 25. - 27. juni 2019.