Deloitte

Hver femte tjekker mobiltelefonen, så snart de vågner

Del

Men internationalt er danskerne langt bagud

Frederik Behnk
Frederik Behnk

København, 5. oktober 2016

Sms’er, e-mails og sociale medier. Mobiltelefonen er blevet en fast bestanddel af danskernes morgenrutine. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger 20 pct., at de har tjekket deres mobiltelefon, senest 5 minutter efter de er vågnet. For de unge er tallet langt højere. Alligevel er vi bagud i international sammenhæng.

- Smartphonen er efterhånden blevet en fuldstændig integreret del af vores hverdag, lige fra det øjeblik vi slår øjnene op. Efter blot en halv time har 55 pct. haft øjnene på skærmen. Efter to timer har fire ud af fem tjekket, om der er tikket beskeder ind, siger medieekspert i Deloitte, Frederik Behnk.

De unge er selvsagt allerhurtigst til at tjekke, om der er nyt på telefonen.

- Blandt de 18- til 29-årige siger halvdelen, at tjekker telefonen inden for få minutter, efter de er vågnet. For mange er mobiltelefonen uden tvivl det sidste, de ser, inden de lukker øjnene om aftenen, og det første de tager frem, når det er blevet morgen igen. Bortset fra søvnen er man ’på’ døgnet rundt, siger Frederik Behnk.

Trods et hav af apps og sociale medier er sms’er stadig på førstepladsen over det, der bliver tjekket, når telefonen låses op.

- Sms’en har vist sig at være svær at slå af banen som et populært kommunikationsmiddel. Det er da også hele 29 pct. af danskerne, der som det første ser efter sms’er, når de vågner. Til sammenligning læser 19 pct. e-mails, 12 pct. logger på de sociale medier, mens blot 3 pct. kaster sig over instant-beskeder fra eksempelvis Snapchat, siger Frederik Behnk.

Selv om danskerne for længst har taget smartphonen til sig, er vi stadig langt bagud i forhold til andre lande. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Deloitte i USA.

- Mens vi i Danmark typisk veksler mellem smartphones, tablets og PC’er, er de ikke-vestlige lande for manges vedkommende udelukkende mobile. Her er smartphonen ganske enkelt den primære kontakt til den digitale verden og alt, hvad der dertil hører af nyheder, kommunikation og mobile betalinger, siger Frederik Behnk.

Ca. 80 pct. af verdens befolkning ejer eller har direkte adgang til en smartphone. Ca. 50 pct. har adgang til en tablet.

Fakta:

Så lang tid går der fra danskerne vågner, til de tjekker deres mobiltelefon

Senest efter 5 minutter har 20 pct. tjekket telefonen

Efter 10 minutter har 33 pct. tjekket telefonen

Efter 15 minutter har 44 pct. tjekket telefonen

Efter 20 minutter har 49 pct. tjekket telefonen

Efter en halv time har 55 pct. tjekket telefonen

Efter en time har 66 pct. tjekket telefonen

Efter to timer har 81 pct. tjekket telefonen

Så lang tid går der fra de unge vågner, til de tjekker deres mobiltelefon*

Efter 5 minutter har 49 pct. tjekket telefonen

Efter 10 minutter har 64 pct. tjekket telefonen

Efter 15 minutter har 73 pct. tjekket telefonen

Efter 20 minutter har 79 pct. tjekket telefonen

Efter en halv time har 83 pct. tjekket telefonen

Efter en time har 87 pct. tjekket telefonen

Efter to timer har 92 pct. tjekket telefonen

*Danskere mellem 18 og 29 år.

Det første, danskerne tjekker på deres mobiltelefon om morgenen

29 pct. tjekker sms’er

19 pct. læser e-mails

12 pct. logger på sociale medier

8 pct. tjekker missede opkald

5 pct. tjekker vejrudsigten

3 pct. læser instant-beskeder

1 pct. tjekker trafikken

Tallene er baseret på i alt 1029 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

De internationale tal stammer fra Deloittes ”Global mobile consumer trends 2016”.

Nøgleord

Kontakter

Frederik Behnk
Tlf. +45 30 93 44 26
fbehnk@deloitte.dk

Billeder

Frederik Behnk
Frederik Behnk
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Frederik Behnk er director i Deloitte og ekspert i medier og telekommunikation.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum