MinTandtekniker

Hver femte over 30 år har tandprotese: Det er blevet et enormt tabu

På trods af at 800.000 danskere har en tandprotese, er de kunstige tænder et stort tabu. Patienter holder dem skjult for ægtefæller, og efterspørgslen på de mest livagtige proteser er eksploderet i de seneste år.
Det anslås, at hver femte over 30 år har tandprotese. Alligevel er det et stort tabu for de fleste. Foto: PR

Helt op i 1950’erne var det normalt at få en tandprotese som praktisk konfirmationsgave. Så var de sløje tænder klaret, inden de 14-årige skulle ud at tjene.

I dag er tandproteser omgærdet af tabu i en sådan grad, at patienter lyver for deres nærmeste, og markant flere køber de mest avancerede og bekostelige proteseløsninger for at undgå, at de ikke bliver afsløret.René la Cour, der er klinisk tandtekniker og indehaver af kæden MinTandtekniker, mener, at synet på personer med tandproteser har rykket sig meget de seneste år.

– I dag er det et stort nederlag for mange mennesker at få en protese. De føler, at de mislykkes med opgaven at vedligeholde tænderne. Mange siger, at de hellere ville gå rundt nøgen end at vise sig uden tænder, og ofte lyver patienterne for familie og venner og skjuler sågar protesen for ægtefællen, siger René la Cour og uddyber:

– Det er enormt ærgerligt, at proteser er blevet et emne, man ikke tør tale om – særligt med tanke på hvor udbredt proteser er. Omtrent hver femte dansker over 30 år har en tandprotese, og for blot 20 år siden talte protesebrugere åbent om, at de havde fået et sæt flotte proteser. Sådan er det desværre ikke længere.

Det vurderes, at omkring 800.000 danskere har en tandprotese. På grund af den stigende tandsundhed er det i mange år blevet spået, at antallet af protesebrugere ville falde, men det er endnu ikke sket. Det skyldes, at befolkningen generelt bliver ældre, og flere af os når derfor til det tidspunkt, hvor tænderne giver op.

Eksplosiv vækst i tandkødsefterligning

I de otte klinikker i MinTandtekniker-kæden oplever medarbejderne, at patienterne generelt bruger flere penge på de allermest avancerede og bekostelige proteseløsninger end før. De ønsker at opnå det mest naturlige udtryk overhovedet muligt.

For 20 år siden introducerede René la Cour teknikken tandkødsefterligning i Danmark, og i dag vælger cirka 80 procent af alle nye protesebrugere den avancerede teknik på trods af en højere pris.

– Med tandkødsefterligning bliver protesen bygget op i flere forskellige røde nuancer, så den ikke er til at skelne fra ægte tandkød, og i de seneste ti år er efterspørgslen steget med 3-400 procent, fortæller René la Cour.

Udsat for voksenmobning

En af de patienter, der valgte luksusudgaven inden for proteser, er Randimaya Løkkehjærte. Hun mistede alle sine tænder på grund af et kræftforløb med kemoterapi og var på udkig efter den absolut bedste løsning.

– I flere år gik jeg gik rundt helt uden tænder i munden. I samme periode var jeg studerende, og det var voldsomt frustrerende og svært, fordi jeg helt tydeligt oplevede voksenmobning, hvor jeg blev mødt af andre, som stereotypen på en taber, og ingen ville frivilligt være i studiegruppe med mig. De oplevelser gav mit selvværd et ordentligt dyk. Så da jeg endelig fik muligheden for at få tandproteser, skulle de virkelig være flotte – et rigtig Hollywood smile med kridhvide og snorlige tænder. Jeg er så glad for mine nye tænder, og jeg føler mig helt klar til at indtage erhvervslivet igen, siger Randimaya Løkkehjærte, der er coach, psykoterapeut og foredragsholder.

René la Cour pointerer, at selvom tabuet generelt er blevet mere udtalt i hele landet, er der stadig stor forskel fra land til by. I MinTandteknikers klinik i Hobro er der således flere, der tør vedkende sig sin protese, mens patienter i Aarhus gør alt, hvad de kan, for at skjule dem.

René la Cour
Klinisk tandtekniker og stifter, MinTandtekniker
renelacour@webspeed.dk

Billeder

Download
René la Cour ønsker at gøre op med det store tabu, det er at få tandproteser. Han oplever, at der er sket et stort skred, hvordan samfundet ser på mennesker med tandproteser. Foto: PR.
Download
Randimaya Løkkehjærte forstår ikke, hvorfor folk er flove over deres tandproteser. Hun opfordrer andre, der står over for at skulle købe nye proteser, til at være åbne om proteserne og se dem som en mulighed for at forbedre udseendet. Foto: PR.
Download
Her har René la Cour lavet tandkødsefterligning og benyttet naturtro Enigma-protesetænder. Alt ser naturligt ud og mange flere ønsker i dag dette naturlige udtryk. Foto: PR.

Information om MinTandtekniker

MinTandtekniker
Park Allé 15, 1 tv.
8000 Aarhus