GjensidigeGjensidige

Hver femte dansker risikerer dyr regning efter skiferien

Vinterferien står for døren, og for mange danskere er det ensbetydende med en skiferie. Men en stor del af de danske skiturister risikerer at ende med en stor regning, hvis uheldet er ude.
Fotograf Mohammad Saifullah

Der er langt større risiko for at komme til skade på en skiferie end en almindelig ferie, men alligevel vælger hver femte danske skiturist at tage afsted uden en rejseforsikring, viser en rundspørge, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

Men hvis uheldet er ude, og man ikke har en forsikring, kan regningen hurtigt løbe op i rigtig mange penge - som man vel at mærke selv skal kunne lægge ud for. For ofte involverer et uheld på et skisportssted nemlig behandling på et privathospital og store omkostninger til transport.

- Vi kan se, at en del danskere tror, det blå sygesikringskort fungerer som en forsikring på skiferien, men det er langt fra altid tilfældet. For det dækker kun samme behandling, som borgerne i det land, man er i, og der er behandling på privathospitaler og hjemtransport eksempelvis ikke inkluderet, siger leder af Alarmcentralen i Gouda Rejseforsikring, Pia Nygaard, og peger samtidig på, at op mod hver femte anmeldte skiskade kræver hjemtransport, der kan løbe op i rigtig mange penge.

Udover rejseforsikringen er det en god idé at sætte sig grundigt ind i sine forsikringer, inden man tager afsted, da eksempelvis indboforsikringen også kan blive meget vigtig, hvis uheldet er ude på skiferien.

- Din indbo- og ansvarsforsikring hjælper dig ikke kun, hvis du mister din bagage eller får stjålet dine ski, den dækker også eventuelle omkostninger, der kan opstå, hvis du kommer til at støde ind andre på løjpen, siger Pia Nygaard.

Om undersøgelsen

Undersøgelse fra Kantar Gallup på vegne af Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i november 2018, blandt 1048 repræsentativt udvalgte danskere. Følgende spørgsmål er stillet til dem, der planlægger at tage på skiferie eller har været på skiferie inden for seneste fem år.

Hvilke forsikringer sørger du for at have, når du skal på skiferie?

• Det gule sundhedskort 73 %
  • Det blå rejsesygesikringskort 90 %
  • Rejseforsikring 80 %
  • Indboforsikring 22 %