Hver femte dansker holder Mortensaften

Men Mortensaften er som tradition udfordret af blandt andet tidspres, mener analysechef i Coop Lars Aarup

Hvert år den 10. november – Mortensaften – spiser cirka én ud af fem danskere (21,6%) and til aftensmad. Det viser et kig i Coops Mad-O-meter. Undersøgelsen viser også, at det i lidt højere grad er dem på 55-74 år, der holder live i traditionen. Én ud af fire over 55 år (25%) spiser and Mortensaften mod 18% i aldersgruppen 15-34 år. Men traditionen er i fare, mener analysechef i Coop Lars Aarup.

”Mortensaften er en lidt klemt tradition. For den indeholder ikke andet end dét, at man spiser and. I modsætning til både fastelavn, påske, juleaften – og nu også halloween – der har flere elementer, som man kan samles om: Udsmykning og udklædning, gaver og mandelgaver, juletræ og sange og så videre. Jeg tror, at Mortensaften som tradition skal genopfindes, hvis den skal overleve i det lange løb”, siger Lars Aarup, analysechef i Coop.

En anden udfordring er, at mortensaften ofte falder på en hverdag. Og det tager tid at tilberede en and, så det kan være svært at nå at stable et lille julemåltid på benene. Men i år falder mortensaften på en lørdag, så det kan være, at der er flere danskere, der er med, tilføjer Lars Aarup.

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D