Hver femte dansker holder Mortensaften

Men Mortensaften er som tradition udfordret af blandt andet tidspres, mener analysechef i Coop Lars Aarup

Hvert år den 10. november – Mortensaften – spiser cirka én ud af fem danskere (21,6%) and til aftensmad. Det viser et kig i Coops Mad-O-meter. Undersøgelsen viser også, at det i lidt højere grad er dem på 55-74 år, der holder live i traditionen. Én ud af fire over 55 år (25%) spiser and Mortensaften mod 18% i aldersgruppen 15-34 år. Men traditionen er i fare, mener analysechef i Coop Lars Aarup.

”Mortensaften er en lidt klemt tradition. For den indeholder ikke andet end dét, at man spiser and. I modsætning til både fastelavn, påske, juleaften – og nu også halloween – der har flere elementer, som man kan samles om: Udsmykning og udklædning, gaver og mandelgaver, juletræ og sange og så videre. Jeg tror, at Mortensaften som tradition skal genopfindes, hvis den skal overleve i det lange løb”, siger Lars Aarup, analysechef i Coop.

En anden udfordring er, at mortensaften ofte falder på en hverdag. Og det tager tid at tilberede en and, så det kan være svært at nå at stable et lille julemåltid på benene. Men i år falder mortensaften på en lørdag, så det kan være, at der er flere danskere, der er med, tilføjer Lars Aarup.

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen1.3.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

I morgen bliver det muligt at smage de første nye danske kartofler i år. De er avlet af Karl Larsen på Fyn, og det er Coop, der har købt dem. De vil derfor kunne købes i morgen – lørdag den 2. marts – i udvalgte Kvickly, SuperBrugsen og Irma-butikker på Sjælland og i hovedstadsområdet. Der bliver udbudt i alt 280 bakker a 200 gram. Prisen er 125 kr. pr. bakke. Sidste år kom de første danske kartofler i butikkerne en uge senere, nemlig 8. marts. Yderligere information: Indkøber Thomas Skjoldby, Coop Frugt og Grønt, 5221 4098