Too Good To Go ApS

Hver femte bekæmper madspild via apps, og de unge har nappet førertrøjen

Danmarks Statistik har netop offentliggjort en undersøgelse af danskernes brug af madspildsapps. Undersøgelsen viser en betydelig stigning blandt unge i forhold til 2020. Overordnet set har hver femte dansker benyttet apps til bekæmpelse af madspild de seneste tre måneder, og andelen af de 16-24 årige er steget fra 19 til 29%.

800.000 danskere reducerede madspild ved hjælp af apps i starten af 2022. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. Det svarer til 18% af den danske befolkning mellem 16 og 74 år.

Danmarks Statistik målte senest brugen af madspilsapps i 2020. Dengang bekæmpede hver sjette dansker madspild via apps, og andelen af de 16-24 årige lå på 19%. I dag har den taget et kvantespring til 29%.

Hos Too Good To Go, der er Danmarks største madspildsapp, glæder landechef Heidi Boye sig over, at appen vinder indpas hos den yngre generation, da det generelt har været en udfordring at få de unge til at tage del i madspildskampen. Det viste bl.a. en undersøgelse foretaget af Madkulturen i 2021, som konkluderede, at de unge har Danmarksrekord i madspild.

“Vi har de seneste år haft stort fokus på at få de unge til at engagere sig mere i kampen mod madspild. Det har jo været lidt et paradoks, at den mest klimabevidste generation også har været de største madspildssyndere. Så jeg er meget glad for at se, at de har taget brugen af madspildsapps til sig,” siger Heidi Boye.

Heidi Boye, der udover at være landechef for Too Good To Go også er ph.d. i forbrugeradfærd, er af den overbevisning, at den igangværende inflation har bidraget til at øge interessen blandt de unge.

“Priserne på fødevarer er steget mere end 14%, og det kan altså mærkes, hvis man for eksempel er studerende eller af anden årsag har begrænsede midler til rådighed. Det har fået flere unge til at gå på jagt efter overskudsvarer og i det hele taget interessere sig mere for, hvordan man får mere værdi for pengene og mindsker spild. Og det er jo positivt for madspildsindsatsen.”

Too Good To Go har generelt oplevet stigende efterspørgsel i takt med inflationen.

Agnes Tassy, chefkonsulent hos Danmarks Statistik, tlf. 39 17 31 44, ata@dst.dk

Information om Too Good To Go ApS

Too Good To Go ApS
Landskronagade 66

81773718http://toogoodtogo.dk

Om Too Good To Go

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark i 2016, og de nu over 61 mio. brugere har siden da reddet mere end 155 millioner måltider, hvilket svarer til over 388.000 tons sparet CO2e. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 17 lande, hvor appen er aktiv.

I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. bagerier, supermarkeder, restauranter, kantiner og producenter.

Too Good To Go har sideløbende iværksat en lang række oplysnings- og uddannelsestiltag for at fremme viden om madspild.

Læs mere om Too Good To Go her

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS