Hver femte bekæmper madspild via apps, og de unge har nappet førertrøjen
800.000 danskere reducerede madspild ved hjælp af apps i starten af 2022. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. Det svarer til 18% af den danske befolkning mellem 16 og 74 år.
Danmarks Statistik målte senest brugen af madspilsapps i 2020. Dengang bekæmpede hver sjette dansker madspild via apps, og andelen af de 16-24 årige lå på 19%. I dag har den taget et kvantespring til 29%.
Hos Too Good To Go, der er Danmarks største madspildsapp, glæder landechef Heidi Boye sig over, at appen vinder indpas hos den yngre generation, da det generelt har været en udfordring at få de unge til at tage del i madspildskampen. Det viste bl.a. en undersøgelse foretaget af Madkulturen i 2021, som konkluderede, at de unge har Danmarksrekord i madspild.
“Vi har de seneste år haft stort fokus på at få de unge til at engagere sig mere i kampen mod madspild. Det har jo været lidt et paradoks, at den mest klimabevidste generation også har været de største madspildssyndere. Så jeg er meget glad for at se, at de har taget brugen af madspildsapps til sig,” siger Heidi Boye.
Heidi Boye, der udover at være landechef for Too Good To Go også er ph.d. i forbrugeradfærd, er af den overbevisning, at den igangværende inflation har bidraget til at øge interessen blandt de unge.
“Priserne på fødevarer er steget mere end 14%, og det kan altså mærkes, hvis man for eksempel er studerende eller af anden årsag har begrænsede midler til rådighed. Det har fået flere unge til at gå på jagt efter overskudsvarer og i det hele taget interessere sig mere for, hvordan man får mere værdi for pengene og mindsker spild. Og det er jo positivt for madspildsindsatsen.”
Too Good To Go har generelt oplevet stigende efterspørgsel i takt med inflationen.
Nøgleord
Kontakter
Agnes Tassy, chefkonsulent hos Danmarks Statistik, tlf. 39 17 31 44, ata@dst.dk
Tanja Møller AndersenPressechef | PR Manager
Tlf:81773718presse@toogoodtogo.dkBilleder
Information om Too Good To Go ApS
Om Too Good To Go
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark i 2016, og de nu over 61 mio. brugere har siden da reddet mere end 155 millioner måltider, hvilket svarer til over 388.000 tons sparet CO2e. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 17 lande, hvor appen er aktiv.
I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. bagerier, supermarkeder, restauranter, kantiner og producenter.
Too Good To Go har sideløbende iværksat en lang række oplysnings- og uddannelsestiltag for at fremme viden om madspild.
Læs mere om Too Good To Go her
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.
Kan man klare en uge uden at smide mad ud? Too Good To Go dedikerer en hel uge til at ændre danskernes madspildsvaner20.9.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Too Good To Go inviterer danskerne til at deltage i Uge Uden Madspild, der lanceres den 23. september. Initiativet, som rulles ud i ni lande, har til formål at skabe konkrete forandringer i vores daglige vaner og give deltagerne de nødvendige redskaber til at reducere madspild.
Madspildsskolen vender tilbage for femte år i træk: Børnefamilier kan lære af tidligere generationers forhold til madspild18.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det vellykkede initiativ, Madspildsskolen, der er skabt i samarbejde mellem Too Good To Go, Arla, Arla Fonden og føtex, sætter i efterårsferien i år fokus på at bruge tidligere generationers viden og madkultur i nutidens køkkener.
Kun 32% skolebørn spiser op: Nyt initiativ fra Lidl og Too Good To Go skal bekæmpe madspild i børns madpakker11.9.2024 12:12:33 CEST | Pressemeddelelse
Lidl og Too Good To Go er gået sammen om et spændende nyt tiltag under konceptet "Hver Bid Tæller", der skal hjælpe danske familier med at mindske madspild i børns madpakker.
Madspild holder ikke ferie: Too Good To Go vil hjælpe danskerne med at redde måltider i udlandet4.7.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med den nye funktion, City Guides, vil Too Good To Go guide danskerne til konkrete spisesteder og butikker, der gør det muligt at tage ambitionen om at bekæmpe madspild med på ferie.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum