Hver enkelt pant tæller

Aldrig har danskerne afleveret så mange dåser og flasker tilbage som nu. En ny kampagne¬film på bl.a. TV2, Kanal 5 og 6 vil hele sommeren minde om, at det er det hele værd, hver eneste gang en tom emballage bliver genanvendt.

- Du skal være med i en kampagnefilm på tv!

Sådan lød den telefonbesked, der for nylig overrumplede Burhan Kaya midt under en indkøbs­tur med familien. Han var nemlig valgt til at være ansigtet i en ny kampagnefilm for sin arbejdsplads, der fra 4. juli og fem uger frem minder danskerne om, at det er det hele værd, når de afleverer deres tomme dåser og flasker.

Burhan Kaya er produktions­medarbejder i miljøvirksomheden Dansk Retursystem. Her tager han hver dag imod nogle af de 3,5 millioner pantbelagte emballager, der kommer retur til genanvendelse.  I kampagnefilmen er det dog kun en enkelt plastik­flaske fra en fjernstyret modellastbil, Burhan Kaya får i hænderne. For filmens budskab er, at hver eneste emballage tæller i det store miljø­regne­stykke, fordi det sparer både energi og råstoffer, når 1 tom dåse og flaske smeltes om og bliver til næsten 1 ny af samme slags.

- Min rolle varer ikke mange sekunder, men man optager det alligevel flere gange, og vi indstuderede mine bevægelser ud fra en lille tegneserie om scenen. Det var super sjovt at være med, siger Burhan Kaya, hvis børn i ugevis har glædet sig til at se far på tv.

Ifølge markedsdirektøren i Dansk Retursystem har det været vigtigt, at det er medarbejderne, der medvirker i kampagnefilmen om pantsystemet.

- Selvfølgelig skulle det være én af vores egne kolleger, der er med i filmen. Det er stolte og engagerede medarbejdere, der hver dag gør en stor forskel ved helt praktisk at sørge for, at 9 ud af 10 tomme dåser og flasker kan blive genanvendt, siger markeds­­­direktør Lotte Wøldiche Præstgaard.

Kampagnefilmen vises fra mandag 4. juli og fem uger frem på bl.a. TV2, Kanal 5 og 6.

Flere informationer og aftaler om interview fås hos pressekonsulent Louise Mean Nielsen på tlf. 40 95 98 15 eller lmn@dansk-retursystem.dk

Siden 2002 har Dansk Retursystem haft eneret på at drive det danske pantsystem, hvor man henter, tæller og sorterer tomme dåser og flasker og sender dem til genanvendelse. Med eneretten følger derfor en forpligtelse til altid at være effektiv og sørge for, at udgifterne er så lave som muligt.

Solcelledrevet, mobil udstilling på tur i sommerlandet17.5.2018 10:18pressemeddelelse

Hvad sker der i flaskeautomaten, og hvor meget energi sparer man ved at genanvende dåser og flasker? Det, og andre klimaspørgsmål, får du svar på, når Dansk Retursystem sender deres solcelledrevne udstilling Learning Lab på tur rundt i landet som en del af projektet Gang i Danmark. Lemvig var den første af i alt ca. 20 byer, der fik besøg af udstillingen, hvor du også kan prøve interaktive spil og blive mast flad som en dåse, der skal smeltes om.