Hver ekstra time i solen øger din risiko for solskoldning med 50 procent

Der er masser af sol på programmet i den kommende weekend. Det betyder for mange, at man skal ud og nyde det gode vejr. Men det er vigtigt at tænke over, hvor lang tid, du opholder dig i direkte sol, hvis du vil undgå solskoldninger, viser et nyt studie fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne og Syddansk Universitet.

Dansk sommer er for mange ensbetydende med masser af udendørs aktiviteter. De fleste danskere er dog også opmærksomme på, at solbeskyttelse er en god ide, når solen skinner. Et nyt forskningsstudie viser, at den tid, du opholder dig i solen, har direkte betydning for din risiko for solskoldninger – også selvom du husker solcremen og solhatten.

- I studiet finder vi, at andelen af danskere, der solskoldes på en uge i sommerferieperioden stiger med 50 pct. pr. ekstra målt udetime. Også selvom vi kontrollerer for deres brug af solbeskyttende tøj og solcreme. Det betyder, at hver ekstra time, du opholder dig i solen, øger du din risiko for solskoldninger med 50 pct, siger forsker, phd. cand.scient. Brian Køster, der står bag det nye studie.

- Danskernes aktive udeliv i ferien betyder, at de fleste overskrider den mængde uv-stråling, deres hud kan tåle, som så resulterer i en solskoldning, hvis de ikke solbeskytter sig. Det er derfor vigtigt, at du husker at tage en pause fra solen midt på dagen, når den er stærkest. Og når du er ude i solen, bør du beskytte hele kroppen, enten med tøj eller solcreme, og husk også noget til hovedet, siger Brian Køster og forklarer, at man netop ser mange tilfælde af hudkræft og modermærkekræft i hoved-hals regionen.

Brug uv-indekset som rettesnor

Det er især midt på dagen, at en pause i skyggen kan være en god idé. Her er uv-indekset nemlig højest og solens stråling mest kraftig. Det er vigtigt at bruge uv-indekset og ikke temperaturen som guide til, hvornår solbeskyttelse er nødvendigt.

- Uv-indekset kan godt være højt på en sommerdag, selvom det ikke er varmt og måske lettere skyet. Derfor er det en god idé at holde øje med uv-indekset, og følge solrådene om skygge, solhat og solcreme, når uv-indekset er 3 eller derover, siger Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden.

Hent Solkampagnens gratis app ’UV-INDEKS’

Solkampagnen har sammen med Miljøstyrelsen og Sundhedsstyrelsen udviklet den gratis app ’UV-INDEKS’. Den fortæller dig, hvad uv-indekset er lige dér, hvor du befinder dig – uanset om du nyder solen i Danmark eller er rejst sydpå til varmere himmelstrøg.

Det nye studie fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne

I artiklen ”The validated sun exposure questionnaire - Association of objective and subjective measures of sun exposure in a Danish population based sample” har 664 danskere fået målt deres eksponering for uv-stråling med personlige uv-målere i en uge af deres sommerferie fra juni til august. Samtidig er der spurgt til deres adfærd i solen for at undersøge hvilke parametre, der påvirker danskernes udsættelse for uv-stråling.

Kilde:

Koster B., Soendergaard J., Nielsen J.B., Allen M., Olsen A., Bentzen J. The validated sun exposure questionnaire - Association of objective and subjective measures of sun exposure in a Danish population based sample. Br J Dermatol, 2016. Artiklen kan læses her: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjd.14861/epdf

---------------------------------------------

Om appen ”UV-INDEKS”

----------------------------------------------

Uv-indekset og solbeskyttelse

0 – 3: Lav uv-intensitet

Lille risiko for solskoldning. Solbeskyttelse er ikke nødvendig, med mindre du har meget lys hud.

3 – 6: Moderat intensitet

Moderat risiko for solskoldning. Søg så vidt muligt skygge mellem 12 og 15. Brug tøj, hat og rigeligt med solcreme, som har faktor 15 samt UVA- og UVB-beskyttelse

6 – 8: Høj uv-intensitet

Stor risiko for solskoldning. Søg skygge mellem 12 og 15. brug tøj, hat, rigeligt med solcreme som har faktor 15 samt UVA- og UVB-beskyttelse.

8 – 10: Meget høj intensitet

Meget stor risiko for solskoldning. Bliv så vidt som muligt inden døre mellem 12 og 15. Hvis du skal være ude midt på dagen, bør du søge skygge og beskytte dig med tøj, hat og rigeligt med solcreme, som har faktor 30 samt UVA- og UVB-beskyttelse.

10+: Ekstrem uv-intensitet

Ekstrem risiko for solskoldning. Bliv så vidt som muligt inden døre mellem 12 & 15. Hvis du skal være ude midt på dagen, bør du søge skygge og beskytte dig med tøj, hat og rigeligt med vandfast solcreme, som har faktor 30 samt UVA- og UVB-beskyttelse.

Brian Køster, forsker, phd. cand.scient. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, samt Forskningsenheden for Almen Praksis, Syddansk Universitet: brk@cancer.dk / tlf. 3525 7666

Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden: mm@trygfonden.dk / tlf. 2058 5645.