Hver anden vender solskoldet hjem fra ferie: Sådan dæmper du solskaderne

Mere end hver anden dansker har røde skuldre og forbrændte arme, når de vender hjem fra ferien. Ifølge læge kan du selv gøre en række ting for at mindske både smerter og skallende hud.
Ifølge Kræftens Bekæmpelse bliver mere end hver anden dansker solskoldet på ferien, og det kan være en smertefuld fornøjelse. Foto: PR

Det kan være smertefuldt, når skuldre, ryg og arme bliver forbrændte under solen, men desværre sker det 56 procent af danskerne, når de er på ferie. Det viser en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse.

– Det kommer tit bag på folk, at det ikke er nok at smøre sig ind i solcreme om morgenen, og så er man dækket ind resten af dagen. Solen kan være lumsk, for man mærker måske ikke noget, mens man er i solen – men når man så kommer indendørs, begynder huden at reagere, og det kan være smertefuldt, siger Charlotte Bech, der er privatpraktiserende læge.

Rift om beroligende plante

Ifølge hende er det vigtigt at afkode, hvor slem forbrændingen er – og er man i tvivl, skal man søge hjælp hos lægen.

– Kommer blærer på huden, og bliver man utilpas, skal man på skadestuen. Er det i stedet en mindre forbrænding, hvor huden er rødlig og klør lidt, kan man selv gøre en række ting. En af de mest kendte er nok aloe vera, der kan berolige huden.

Netop beroligende aloe vera-produkter til den forbrændte hud er der også mere og mere rift om i butikkerne. Det oplever man hos landets største producent, AVIVIR.

– På bare to år er salget steget med næsten 20 procent. Jeg tror, det skyldes, at vi rejser til mere og mere eksotiske steder, hvor solen er hårdere ved huden, end vi lige regner med, siger Jesper Hummeluhr, der er direktør i AVIVIR.

Plej den forbrændte hud

Er uheldet ude, og er huden blevet rød eller forbrændt, er der ifølge Charlotte Bech en række ting, man kan gøre for at dæmpe smerterne:

1. Giv huden noget beroligende

Når huden bliver forbrændt, opstår der en overreaktion i immunforsvaret, og det kan man berolige ved hjælp af aloe vera. Det virker antiinflammatorisk og hjælper huden med at hele. Kom det på med det samme, du ser en rødmen eller mærker forbrændingen.

2. Køl huden ned

Læg herefter nogle isterninger på den forbrændte hud, så du køler den ned. Du kan også vride et lagen op i koldt vand og lægge det på huden. Det vil dæmpe den varme fornemmelse. Bliver du utilpas, så kontakt straks din læge eller skadestuen.

3. Masser af fugt

Huden har brug for fugt, når den er blevet rød eller forbrændt – både indefra og udefra. Drik rigeligt med vand og brug en god creme – men vær forsigtig, så du ikke river i den ømme hud. Brug creme uden kemikalier, da det vil irritere huden yderligere.

4. Giv dine solvaner et tjek

Bliver du ofte forbrændt, er der nogle solvaner, du skal lave om. Det kan nemlig være kræftfremkaldende, hvis du bliver forbrændt igen og igen. Brug de gode gamle råd om solcreme, solhat og skygge.

Charlotte Bech, der er privatpraktiserende læge, råder dig til at gøre en række ting, hvis uheldet er ude – blandt andet godt med nedkøling og fugt. Foto: PR

Avivir producerer solprodukter med aloe vera. Solserien er svanemærket og beskytter og beroliger huden effektivt uden at skade korallerne og havmiljøet. www.avivir.dk