Hver anden tager frygten med på ferie

Hver anden dansker tager på ferie med frygten for blandt andet sygdom, røveri og terror. Faktisk er hver femte bange for at blive ramt af terror, når turen går til udlandet. Det viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.
Fotograf: Michał Parzuchowski

Hvert år tager flere millioner danskere på ferie i udlandet. Mange af dem er desværre bange for, at de skal blive udsat for ubehagelige ting, når de sætter fødderne udenfor den danske grænse. Men et kig i skadehistorikken viser, at mange af de mest alvorlige ting, som danskerne er bange for, meget sjældent sker.

I Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring har man også mærket til et stigende fokus på de kedelige hændelser.

”Vi bliver i højere grad end tidligere kontaktet af kunder, der bekymrer sig om, hvad de skal gøre, hvis de kommer ud for voldsomme ting. Overordnet set er vi rigtig glade for, at mange kontakter os med spørgsmål. Det er nemlig altid godt at være forberedt. Også selvom der er meget lille risiko for, at man bliver udsat for nogle af de her ubehagelige ting, som mange er bange for,” siger Dan Kjølhede Laursen, direktør i Gouda Rejseforsikring, og uddyber:

”Den type skader, som danskerne får, når de rejser, har ikke ændret sig i flere år. Det er stadig dårlig mave og mindre skader fra trafikken og ulykker, der er det mest normale.”

Hver femte rejser uden rejseforsikring

Undersøgelsen viser desværre også, at hver femte tager på ferie uden rejseforsikring, og hver ottende rejser uden at have det blå kort med. Og det kan skabe store problemer, hvis der sker noget på rejsen.

”Det ærgrer mig virkelig, at der stadig er så mange, der rejser uden et sikkerhedsnet. Selv om det blå kort dækker i det meste af Europa, så kan der være mange områder, hvor der er langt til offentlige sygehuse. Og i flere lande kan der være en del brugerbetaling hos lægen og på hospitalerne, som kan blive en dyr fornøjelse for de rejsende, hvis der sker noget uventet,” siger Dan Kjølhede Laursen.

Børneforældre bekymrer sig for børnene

De danske forældre er generelt mere bange for, at der skal ske noget på rejsen, end dem uden børn er. Men derudover er de også bange for, at der skal ske deres børn noget. Hver tredje er fx bange for, at deres børn skal blive væk, eller at de kommer til skade og må på hospital eller til læge.

”Det er ikke unormalt, at børn bliver syge eller kommer til skade på ferien. Heldigvis er det ofte mindre ting, de kommer ud for, og i de fleste tilfælde kan det klares med let behandling. Det er eksempelvis dårlig mave, solskoldning eller mindre skader fra eksempelvis leg. Altså ting som også sker, når børnene er hjemme i Danmark. Men når tingene sker et fremmed sted, så kan det selvfølgelig være ekstra ubehageligt for både børn og forældre,” siger Dan Kjølhede Laursen og uddyber:

”Hvis ens barn bliver sygt i udlandet, så kan ens forsikring hurtigt hjælpe med at henvise til det korrekte sted, så man hurtig og effektivt kan få den rette behandling. Hvis man ikke har forsikringen på plads, så skal man selv finde ud af hvor og hvordan, der er hjælp at hente, og må i mange tilfælde selv lægge ud eller betale for behandlingen.”

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i juni 2017 blandt 1705 repræsentativt udvalgte danskere. Spørgsmål om ferie er kun stillet til dem, der enten rejser til udlandet i år eller har været på ferie i udlandet inden for de seneste tre år.

Er du bange for, at du eller din familie skal opleve følgende ting, når I tager på ferie i udlandet?

• At blive syg/komme til skade så jeg må til læge eller på hospital 23%
  • At blive syg/komme til skade så ferien bliver afbrudt 22%
  • At blive udsat for røveri 22%
  • Terror 22%
  • At blive udsat for tyveri fra hotelværelse eller bil 18%
  • At mit barn bliver sygt/kommer til skade, så det må til læge eller på hospital 16%
  • At mit barn bliver væk 15%
  • At blive ramt af naturkatastrofer 9%
  • Flygtninge på destinationen 4%
  • Andet 1%
  • Intet af ovenstående 46%
  • Ved ikke 5%

Har hjemmeboende børn:

• At blive syg/komme til skade så jeg må til læge eller på hospital 20%
  • At blive syg/komme til skade så ferien bliver afbrudt 20%
  • At blive udsat for røveri 20%
  • Terror 27%
  • At blive udsat for tyveri fra hotelværelse eller bil 20%
  • At mit barn bliver sygt/kommer til skade, så det må til læge eller på hospital 31%
  • At mit barn bliver væk 30%
  • At blive ramt af naturkatastrofer 11%
  • Flygtninge på destinationen 5%
  • Andet 1%
  • Intet af ovenstående 43%
  • Ved ikke 3%

Hvilke ting sørger du for at have med, når du skal på ferie?

• Det blå kort 87%
  • Rejseforsikring 79%
  • Det gule sundhedskort 74%
  • Afbestillingsforsikring 28%
  • Ansvarsforsikring 25%
  • Ingen af ovenstående 1%
  • Ved ikke 1%

Fotograf: Michał Parzuchowski
Dan Kjølhede Laursen, direktør i Gouda. Fotograf: Lars Svankjær

Gjensidige er et af de ledende nordiske skadeforsikringsselskaber, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 4000 medarbejdere, heraf 705 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også bank, pension og sparing. Driftsindtægterne var 25,5 mia. NOK i 2016, mens forvaltningskapitalen udgjorde 136 mia. NOK.