Danske elever og Studerendes Kollegieråd

Hver anden studerende påvirkes negativt af deres boligudgifter, viser ny undersøgelse

Hver fjerde studerende betaler mere i boligudgifter, end de får i SU og størrelsen af boligudgifterne har negative konsekvenser for hver anden studerende. Det er resultaterne af DSKs Boligundersøgelse 2021, som netop er offentliggjort. Rapporten viser desuden, at mere end hver femte studerende har mindst 45 minutters transporttid til uddannelsen og over halvdelen af de studerende med 30 minutter eller mere til deres uddannelse påvirkes negativt socialt eller fagligt af transporttiden.

De studerende selv er ‘meget bekymrede’ over rapportens resultater. “Vi har i årevis råbt op om studerendes udfordringer med at få tag over hovedet, så det er desværre ikke overraskende, at manglen på billige boliger omkring uddannelserne stadig er stor. Vi ved samtidig at en usikker boligsituation har negative konsekvenser for de studerendes trivsel og øger frafaldet. DSKs rapport gør det bare endnu tydeligere, at der er brug for politisk handling for at sikre boliger nok til os studerende,” siger Mike Gudbergsen, formand for Danske Studerendes Fællesråd. Han fortsætter: “Coronakrisen har for andet år i træk givet et større optag på de videregående uddannelser og der er i sig selv kun positivt. Men nå vi i forvejen mangler billige boliger, og så bliver desperationen kun større, når flere får plads på en uddannelse.”

Alma Tynell, forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, fortæller, at frygten for ikke at kunne finde en betalelig bolig fylder meget også blandt gymnasieelever. “Mange har hørt fra ældre søskende eller venner, at det er svært at finde et sted at bo som studerende, så det er bestemt noget der fylder, når man overvejer at søge uddannelse,” Siger Alma Tynell og fortsætter: “Når DSKs boligundersøgelse nu viser, at det kun er hver tredje studerende ikke oplever problemer med at finde en bolig, understreger det at gymnasieelevernes frygt ikke er ubegrundet.”

Rapporten er udarbejdet for DSK af Analyse & Tal i samarbejde med Epinion. DSK har udført lignende boligundersøgelser i både 2009 og 2016.

Mike GudbergsenForpersonDanske Studerendes Fællesråd

Tlf:28194500