PwC

Hver anden forbruger tilvælger produkter fra bæredygtige virksomheder

Virksomheder, der er miljøbevidste og arbejder med bæredygtighed, er populære for et flertal af forbrugerne. Over halvdelen (55 %) af forbrugerne køber produkter fra miljøansvarlige virksomheder, fremgår det af PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey.
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC

Fokus på bæredygtighed og socialt ansvar er populært hos et flertal af forbrugerne, som i højere grad til- og fravælger produkter ud fra virksomheders prioritering af miljø og klima. PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 54 % af de globale forbrugere bevidst køber produkter med klimavenlig eller ingen emballage, og samtidig er forbrugerne villige til at betale ekstra for lokale, sunde og miljøvenlige produkter.

“Bekymringer vedrørende bæredygtighed har traditionelt været rodfæstet i de europæiske forbrugere, men nu er bevidstheden om at træffe bæredygtige valg spredt sig globalt. Forbrugerne er i højere grad mere tilbøjelige til at vælge produkter fra virksomheder, der arbejder med og fokuserer på bæredygtighed og ansvarlighed,” lyder det fra Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC. Han henviser samtidig til forbrugernes øget behov for at kunne gennemskue produkternes oprindelse.

Over halvdelen (56 %) af  forbrugerne tilvælger nemlig produkter, der er sporbare og har en gennemsigtig produkthistorie. Derudover angiver hver anden forbruger (53 %) også en større købelyst for produkter, som både er bionedbrydelige og miljøvenlige.

Fysiske butikker foretrækkes efter et år med COVID-19
På trods af et år med COVID-19, lukkede butikker og en stor forøgelse af onlineshopping er den fysiske butik stadig forbrugernes foretrukne sted at shoppe. Det svarer 41 %, mens hver tredje foretrækker mobilen som shoppingenhed, og hver fjerde vælger computeren.

“Selvom et flertal af forbrugerne stadig foretrækker de fysiske butikker, er udviklingen aftagende. I 2020 var der en større andel af forbrugerne (47 %), der pegede på de fysiske butikker som foretrukne shoppinglokation. Omvendt er onlineshopping via mobilen blevet mere populært. Det er vigtigt, at virksomhederne forstår forbrugernes shoppingtendenser og formår at designe deres digitale platforme derefter og dermed imødekomme kundernes behov,” forklarer Henrik Trangeled Kristensen.

Shopping i fysiske butikker er faldet med seks procentpoint det seneste år. Mobilshopping er steget tre procentpoint fra 30 % til 33 % sammenlignet med 2020.

Øget lyst til dagligdagsshopping
Forbrugerne blev spurgt til deres forbrugsforventninger inden for en række forskellige områder i de kommende seks måneder, hvor særligt dagligdagsindkøb og hjemmeunderholdning er to områder, som forbrugerne med henholdsvis 38 % og 29 % forventer at bruge flere penge på. Omvendt peger kun hver femte på restaurantbesøg og endnu færre på kulturelle arrangementer som områder, de forventer at øge deres forbrug inden for.

“Undersøgelsen viser en begrænset optimisme, når det gælder det fremtidige forbrug. Der er flere forbrugere, der forventer at nedjustere deres forbrug inden for restaurationsbranchen end at skrue op for det. Det samme gør sig gældende ved kulturelle events, hvor knap hver fjerde regner med at bruge færre penge end først antaget,” afslutter Henrik Trangeled Kristensen.

Om Global Consumer Insights Pulse Survey
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey marts 2021 bygger på svar fra 8.738 forbrugere fordelt på 22 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.

Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC

Information om PwC

PwC
Strandvejen 44

51332378https://www.pwc.dk/

Følg pressemeddelelser fra PwC

Flere pressemeddelelser fra PwC

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.