Hver anden forbruger tilvælger produkter fra bæredygtige virksomheder
Fokus på bæredygtighed og socialt ansvar er populært hos et flertal af forbrugerne, som i højere grad til- og fravælger produkter ud fra virksomheders prioritering af miljø og klima. PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 54 % af de globale forbrugere bevidst køber produkter med klimavenlig eller ingen emballage, og samtidig er forbrugerne villige til at betale ekstra for lokale, sunde og miljøvenlige produkter.
“Bekymringer vedrørende bæredygtighed har traditionelt været rodfæstet i de europæiske forbrugere, men nu er bevidstheden om at træffe bæredygtige valg spredt sig globalt. Forbrugerne er i højere grad mere tilbøjelige til at vælge produkter fra virksomheder, der arbejder med og fokuserer på bæredygtighed og ansvarlighed,” lyder det fra Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC. Han henviser samtidig til forbrugernes øget behov for at kunne gennemskue produkternes oprindelse.
Over halvdelen (56 %) af forbrugerne tilvælger nemlig produkter, der er sporbare og har en gennemsigtig produkthistorie. Derudover angiver hver anden forbruger (53 %) også en større købelyst for produkter, som både er bionedbrydelige og miljøvenlige.
Fysiske butikker foretrækkes efter et år med COVID-19
På trods af et år med COVID-19, lukkede butikker og en stor forøgelse af onlineshopping er den fysiske butik stadig forbrugernes foretrukne sted at shoppe. Det svarer 41 %, mens hver tredje foretrækker mobilen som shoppingenhed, og hver fjerde vælger computeren.
“Selvom et flertal af forbrugerne stadig foretrækker de fysiske butikker, er udviklingen aftagende. I 2020 var der en større andel af forbrugerne (47 %), der pegede på de fysiske butikker som foretrukne shoppinglokation. Omvendt er onlineshopping via mobilen blevet mere populært. Det er vigtigt, at virksomhederne forstår forbrugernes shoppingtendenser og formår at designe deres digitale platforme derefter og dermed imødekomme kundernes behov,” forklarer Henrik Trangeled Kristensen.
Shopping i fysiske butikker er faldet med seks procentpoint det seneste år. Mobilshopping er steget tre procentpoint fra 30 % til 33 % sammenlignet med 2020.
Øget lyst til dagligdagsshopping
Forbrugerne blev spurgt til deres forbrugsforventninger inden for en række forskellige områder i de kommende seks måneder, hvor særligt dagligdagsindkøb og hjemmeunderholdning er to områder, som forbrugerne med henholdsvis 38 % og 29 % forventer at bruge flere penge på. Omvendt peger kun hver femte på restaurantbesøg og endnu færre på kulturelle arrangementer som områder, de forventer at øge deres forbrug inden for.
“Undersøgelsen viser en begrænset optimisme, når det gælder det fremtidige forbrug. Der er flere forbrugere, der forventer at nedjustere deres forbrug inden for restaurationsbranchen end at skrue op for det. Det samme gør sig gældende ved kulturelle events, hvor knap hver fjerde regner med at bruge færre penge end først antaget,” afslutter Henrik Trangeled Kristensen.
Om Global Consumer Insights Pulse Survey
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey marts 2021 bygger på svar fra 8.738 forbrugere fordelt på 22 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.
Danske topledere ser stor værdi i generativ AI, men halter efter med effektiv implementering i organisationen22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 % er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation. Det viser resultater fra CEO Survey 2024, som netop er blevet præsenteret på PwC’s CEO-konference 2024.
Årsopgørelsen for 2023: Dét skal du være opmærksom på8.3.2024 10:00:10 CET | Pressemeddelelse
Den 11. marts åbner Skattestyrelsen for danskernes årsopgørelse. Her kan du se, om du får penge tilbage i skat eller står over for en ekstraregning. PwC har samlet en række råd, som du skal være særligt opmærksom på og kan bruge til at kontrollere, om skatteoplysningerne og fradragene for 2023 er korrekte.
Markant løft i servicefradraget i 202421.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketinget har vedtaget at forhøje servicefradraget fra og med 2024 med hele 5.000 kr. fra 6.900 kr. til 11.900 kr. Nu kan der fratrækkes flere lønudgifter inklusive moms til almindelig rengøring, vinduespudsning, børnepasning, afhentning af børn til og fra daginstitutioner, almindeligt havearbejde, snerydning, osv.
Høj belægningsprocent og flere turister indgyder til optimisme i den københavnske hotelbranche13.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2023 har været et positivt år for de københavnske hoteller. Hotelbranchen er i fremgang, og 2023 har budt på en høj belægningsprocent med en tilbagevenden af udenlandske turister. Det viser PwC’s analyse af den københavnske hotelbranche.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum