Deloitte

Hver anden forælder betaler gerne ekstra for økologisk børnetøj

Del

Fokus på bæredygtighed og sundhed får danskerne til at finde pengepungen frem

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 27. april 2016

Danske forældre har i stigende grad fokus på sundhed og bæredygtighed, når det gælder de produkter, der lander i børnenes klædeskab. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger hele 50 pct., at de gerne betaler ekstra for børnetøj, der er økologisk. Vi er endelig ved at acceptere, at bæredygtighed koster på den korte bane, men betaler sig i det lange løb, mener ekspert.

- Det har længe været op ad bakke for producenterne af bæredygtigt børnetøj, som for manges vedkommende har haft svært ved at få fodfæste i markedet. Derfor er det glædeligt, at så mange forbrugere ser positivt på bæredygtighed og også gerne vil hive ekstra penge op af lommen, siger Bahare Haghshenas fra Deloitte Sustainability.

Økologisk børnetøj må altså gerne koste mere end almindeligt børnetøj. Prisforskellen må dog ikke være for stor, for så står forbrugerne af.

- Af de forbrugere, der gerne betale ekstra for økologisk børnetøj, vil 66 pct. maksimalt betale 20 pct. ekstra, mens 18 pct. ikke har noget imod at lægge 50 pct. oveni. Dog er det kun 4 pct., der er villige til at betale mere end dobbelt pris, så der er absolut en grænse for, hvor meget det må koste, siger Bahare Haghshenas.

Ifølge Bahare Haghshenas har flere danske tøjfirmaer succes med bæredygtige produkter:

- Vi har i de seneste år set en klar stigning i udvalget af økologisk bomuld, især når det gælder børnetøj. I dag er økologisk børnetøj tilgængeligt i flere større supermarkeder.

Der er dog stadig meget at gøre for de danske tøjproducenter, når det gælder bæredygtighed, mener Bahare Haghshenas:

- Bæredygtige materialer som hamp, lyocell, hør og kaffegrums har et stort potentiale. Det samme har en lang række andre metervarer, der bruger færre pesticider, kan genbruges eller har en mindre miljøbelastning.

- Selv om man allerede har økologisk børnetøj på hylderne, bør man som tøjproducent løbende se sig om efter nye materialer. Og så skal man naturligvis kommunikere det til sine kunder. Det er jo i sidste ende dem, der skal finde rundt i junglen af bæredygtigt tøj.

2,4 pct. af verdens dyrkbare arealer er dækket af bomuld. Alligevel tegner bomuldsproduktion sig for 24 pct. af verdens samlede forbrug af insektgifte og 11 pct. af verdens samlede forbrug af pesticider.

Fakta:

Vil du betale ekstra for børnetøj, der er økologisk?

Ja: 50 pct.

Nej: 50 pct.

Af de forbrugere, der gerne vil betale ekstra, vil:

- 66 pct. betale op til 20 pct. ekstra

- 18 pct. betale op til 50 pct. ekstra

- 12 pct. betale op til dobbelt pris

- 4 pct. betale mere end dobbelt pris

Tallene er baseret på svar fra i alt 280 danskere forbrugere, der køber børnetøj. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Bahare Haghshenas
Tlf. +45 31 31 04 31
bahahag@deloitte.dk

Bahare Haghshenas er manager i Deloittes danske afdeling for bæredygtighed.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Billeder

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download
Bahare Haghshenas
Bahare Haghshenas
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum