Hver anden eventvirksomhed frygter konkurs

Ny analyse viser, at underleverandører til eventbranchen organiseret hos SMVdanmark har tabt 82 pct. af omsætningen under coronakrisen. Halvdelen af virksomhederne forventer konkurs inden næste højsæson.

Hver anden af de virksomheder organiseret hos SMVdanmark, der lever af at levere fx fadøl og forlystelser, telte og toiletter samt opsætte lyd og lys eller på anden vis understøtte landets mange arrangementer, festivaler og koncerter, er i en overhængende risiko for konkurs.

Det vurderer virksomhederne i branchen i en medlemsundersøgelse i SMVdanmark, hvor de er blevet spurgt, hvad de vurderer risikoen er for, at de går konkurs inden næste højsæson. Her svarer 20 pct. af virksomhederne ’meget stor risiko’ og 31 pct. ’nogen risiko’. Kun 17 pct. vurderer, at de ikke er i risiko for konkurs.

Mia Amalie Holstein, cheføkonom i SMVdanmark, ser med stor bekymring på tallene:

”Eventvirksomhederne er blandt de af vores medlemmer, der er allerhårdest ramt. Problemet for dem er, at de bliver ramt dobbelt: For det første er stort set hele deres forretningsgrundlag forsvundet grundet forsamlingsforbuddet. For det andet tjener mange i branchen en meget stor del af deres årsindtægt ind i sommermånederne, hvilket betyder, at der kan gå et år til de reelt har indtægt igen. Kombinationen af de to ting gør, at mange virksomheder risikerer, at de ikke har nok at leve af før næste sommer.”

Analysen viser bl.a. også, at virksomhederne i eventbranchen organiseret hos SMVdanmark i gennemsnit har tabt 82 pct. af omsætningen. Det betyder dog ikke, at de har udsigt til meget hjælp i hjælpepakkerne, påpeger Mia Amalie Holstein:

”Pengene er fosset ud af virksomhederne, da hjælpepakkerne kun har dækket en andel af deres udgifter, og mange virksomhederne har måttet leve for lånte penge. De sidste af hjælpepakkerne udløber inden for kort tid, og hele underskoven af leverandører er hårdt trængte. Ønsker vi at redde fx det lille omrejsende tivoli, der er forhindret i at komme ud på kræmmermarkeder og lignende, bør politikerne forlænge hjælpen.”

SMVdanmark: Husk kompensation til virksomhederne i hovedstadskommunerne1.12.2020 17:27:03 CETPressemeddelelse

Når regeringen kommer med en ”kraftig opfordring” til, at virksomhederne i hovedstadsområdet lader deres ansatte arbejde hjemme, sender de chokbølger gennem dele af dansk økonomi. Mange virksomheder vil blive direkte ramt, som fx cateringvirksomhederne, der leverer frokoster til virksomhederne. Deres omsætning vil falde voldsomt. Men også en række andre brancher som fx caféer, restauranter og frisører vil mærke en effekt. Det er problematisk, at regeringen fortsat bruger opfordringer, uden at der følger yderligere støtte med. Nu må støttemulighederne udvides, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.