Hver anden dansker rammes af it-kriminalitet

Mange danskere falder hver dag i de it-kriminelles fælder

Omkring hver anden dansker har i løbet af de seneste to år været offer for en eller anden form for kriminel handling i forbindelse med deres færden i det digitale rum. Det viser en undersøgelse blandt godt 2.000 danskere, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA og Forbrugerrådet, Tænk.

Falske konkurrencer og phishing, der er forsøg på at franarre brugernavne, adgangskoder eller andre personlige oplysninger, er blandt topscorerne. Her svarer i omegnen af hver tredje, at de har været udsat for disse typer af it-kriminalitet.

IDAs ekspert i it-sikkerhed Jørn Guldberg mener, at det er blevet sværere at gennemskue it-svindlerne, da de er blevet bedre og bedre til at producere beskeder, der ser meget troværdige ud.

”De kriminelle benytter både mails og sms’er. Tidligere så de nærmest ubehjælpelige ud, men flere og flere er nu på korrekt dansk, og kan være svære at gennemskue, ikke mindst hvis man bliver fanget på det forkerte ben. Desuden er svindlerne blevet gode til at time deres kriminalitet. Eksempelvis måtte Skattestyrelsen omkring frigivelsen af årsopgørelsen udsende en advarsel om ikke at falde i svindlernes mailfælder,” siger han.

Jørn Guldberg understreger, at det altid er en god idé at forholde sig skeptisk til mails eller sms’er, der lover guld og grønne skove. Den samme almindelige skepsis gælder for konkurrencer, hvor man risikerer at ende op med et utal af spammails og opkald, der aldrig stopper.

”Kommer man uforvarende til at trykke på et link, risikerer man at downloade en virus, der kan låse computeren. Ransomeware medfører, at de kriminelle kræver penge for at låse din computer op igen, hvilket kan være både dyrt og meget besværligt. Bliver man derimod omdirigeret til en hjemmeside, der beder om bankoplysninger eller oplysninger om NemID, er der stadig mulighed for at tænke sig om en ekstra gang. Her skal man aldrig udfylde noget, hvis man er det mindste i tvivl,” siger Jørn Guldberg, der anbefaler, at man flytter musen hen på linket, så man rent faktisk kan se, hvor man bliver ført hen.

Hvilke typer af it-kriminalitet har du selv været udsat for inden for de seneste to år?

Antal

Procent

Falske konkurrencer

30 %

Phising, hvor svindlere forsøger at franarre dig dit brugernavn, adgangskode, kreditkort eller netbanksoplysninger.

36 %

Ransomware, som har blokeret din computer, hvor kriminelle har krævet et beløb for at låse den op igen

5 %

Falske hjemmesider hvor du har betalt for varer, du aldrig modtog