Hver 4. HK’er ønsker et farvel til storrumskontorer

I en ny undersøgelse fra Epinion peger privatansatte HK’ere på deres ønsker og håb for en tid efter corona. Mens hele 59 % håber, at syge kolleger bliver bedre til at blive hjemme, så drømmer 23 % af HK’erne om, at storrumskontorer bliver afviklet.

I en forhåbentlig ikke al for fjern fremtid, hvor coronaen har sluppet sit greb, er der nogle helt specifikke ting, der står højt på HK’ernes ønskeliste. Udover hensyntagen ved sygdom og afskaffelse af storrumskontorer, så peger flere fx på bedre muligheder for mere hjemmearbejde og mere fleksibilitet i arbejdslivet.

- Selvom vi savner fællesskabet på arbejdspladserne, så er det tydeligt, at flere ønsker at videreføre de gode erfaringer med hjemmearbejde fra coronanedlukningen. De ønsker 1-3 hjemmearbejdsdage om ugen og vil gerne have indflydelse på hvilke dage, siger næstformand i HK Privat, Anja C. Jensen.

Næstformanden er sikker på, at mange arbejdsgivere også vil kunne se fidusen i mere hjemmearbejde og mere fleksibilitet, men tilføjer, at hjemmearbejde skal ses som et frivilligt supplement, ikke som en permanent og fuld løsning.

Misforstået pligtopfyldenhed og storrumskontorer

At hver 4. HK'er ønsker en afvikling af storrumskontorerne, overrasker heller ikke næstformand Anja C. Jensen:

- Storrumskontorerne er en konstruktion, som mange af vores medlemmer har ønsket til de varme lande længe. Det handler slet og ret om arbejdsmiljøet, hvor storrumskontoret er den største synder i forhold til støj og afbrydelser – og nu kommer den øgede smitterisiko så oveni, siger Anja C. Jensen.

- Jeg håber i den grad, at coronapandemien har lært os, at det er misforstået pligtopfyldenhed at møde på arbejde med klare symptomer på sygdom. Når man er syg, så er man syg, og så bliver man hjemme. Der er forhåbentlig kommet en større forståelse for, at det også er af hensyn til kollegerne, at man bliver hjemme ved sygdom. Det er altså bare ikke særlig kollegialt at tage en omgang influenza med ind til alle de andre, siger næstformanden.

I undersøgelsen er der flere bud på ønsker til fremtiden og elementer, som man ønsker sig mere eller mindre af, men der er også hele 20 %, der håber, at tingene bare vender fuldstændig tilbage til, hvordan de var før corona.

Faktaboks:

Epinion-undersøgelse foretaget for HK Privat blandt 1054 medlemmer, marts 2021.

Er der nogle forhold fra arbejdslivet under corona, som du gerne vil have fortsætter, når coronaen slipper sit greb? (Du må gerne angive flere svar)

At man bliver hjemme ved symptomer på sygdom

59 %

Mere hjemmearbejde end før corona