Hvem tager ansvar?

Sundhedsstyrelsen har udsendt en advarsel mod brugen af e-cigaretter. Umiddelbart er advarslen sket i kølvandet af seneste tilfælde af lungesygdomme i USA, lungesygdomme der har ført til 13 dødsfald, og som forbindes til brugen af e-cigaretter. Myndighederne i USA har nu endelig officielt meldt ud, hvad de mener er årsagen til de mange tilfælde af lungesygdomme. SMOKE-IT mener det er på tide, at myndighederne herhjemme tager ansvar!

Tirsdag d. 24. september rettede SMOKE-IT henvendelse til Sundhedsstyrelsen, for at bede dem om at følge op på de amerikanske myndigheders opdatering vedr. lungesygdommene i USA.
SMOKE-IT har desværre været vidne til, at flere og flere kunder har valgt at droppe e-cigaretter, og er begyndt at ryge cigaretter igen. Den kedelige udvikling er sket i forbindelse med de danske mediers dækning af situationen i USA.
Brugerne af e-cigaretter er blevet skræmt, og flere er altså vendt tilbage til de cigaretter de var stoppet med.
SMOKE-IT kan kun oplyse kunder der henvender sig i butikkerne, de kunder der ikke henvender sig, kan vi ikke oplyse omkring situationen i USA – hvad vi ved og hvad medierne, men også de danske myndigheder, tilsyneladende ikke vil fortælle.

Der er ikke set lignende tilfælde af lungesygdomme i forbindelse med e-cigaretter i Danmark, til gengæld dør 13.600 mennesker årligt af rygerelaterede sygdomme. Produkterne der sælges i EU, og dermed også Danmark er under streng regulering, også selvom medierne nægter at skrive om det.

Hvem tager ansvaret for at tidligere rygere begynder at ryge igen?

Myndighederne i USA kom med en officiel udmelding allerede d. 19. september:

-          ”If you are an adult who used e-cigarettes containing nicotine to quit cigarette smoking, do not return to smoking cigarettes.”

Fredag d. 27. september kom de med endnu en udmelding:

-          “The latest findings from the investigation into lung injuries associated with e-cigarette use, or vaping, suggest THC products play a role in the outbreak.”

Det er vel ikke for meget forlangt at de danske medier, med den opmærksomhed de allerede har haft på situationen i USA, at de også skriver når det ser ud som om der er gennembrud i efterforskningen?
De amerikanske medier var heldigvis hurtigt ude!

Bør sundhedsmyndighederne i Danmark ikke tage ansvar overfor rygerne, og tage stilling til om de virkelig mener det er vigtigt, at rygerne stopper med at ryge cigaretter, uanset metode?

Med snak om højere priser på cigaretter, ulighed i sundhed, og med den kommende ”Stoptober-kampagne”, hvordan vil medierne og myndigheder da forsvare, at flere og flere eksrygere nu er blevet rygere igen, fordi ingen vil fortælle sandheden?

”England er helt fra den, de vil både ud af EU og alt muligt!”

- Sådan lød det fra Sundhedsstyrelsen da vi talte med dem til Folkemødet på Bornholm i sommers.
Man kan mene hvad man vil om Brexit, men kan man undervurdere og miskreditere den mest grundige forskning der findes, når det kommer til e-cigaretter?
Vil vi virkelig se bort fra forskning der viser, at e-cigaretter er minimum 95% mindre skadelige end cigaretter?
Vil vi virkelig se bort fra forskning der viser, at e-cigaretter er 95% mere effektive til brug ved rygestop end uden hjælpemidler?
Vil vi virkelig se bort fra at e-cigaretter er 50% mere effektive til brug ved rygestop, end de produkter Sundhedsstyrelsen anbefaler herhjemme?
Er England så meget fra den, at beslutningen om at åbne e-cigaretforretninger på hospitalerne, bliver tiet ihjel herhjemme?

Der er tydeligvis et eller andet helt skævt i Danmark også.

Umiddelbart vil man gerne bruge England som eksempel i andre henseender. D. 19. september deltog Sundhedsminister, Magnus Heunicke, i Aftenshowet på DR, for at diskutere højere cigaretpriser. Her blev der også drøftet andre tiltag, bl.a. neutrale cigaretpakker, og ministeren viste et eksempel på hvordan en cigaretpakke ser ud i England.
Antallet af rygere er faldet drastisk i England de senere år, det vil myndighederne herhjemme gerne fortælle om, hvorfor vil de ikke fortælle hvad den rigtige årsag til det er?

Information om SMOKE-IT

SMOKE-IT
Erhvervsparken Klank 3
8464 Galten

Følg pressemeddelelser fra SMOKE-IT

Flere pressemeddelelser fra SMOKE-IT

SMOKE-IT udbetaler en kvart million i ”Covid-19 bonus”2.6.2020 08:30:00 CESTPressemeddelelse

Coronavirus har vendt op og ned på de flestes hverdag, og SMOKE-IT’s ansatte er ingen undtagelse. De skærpede krav og sikkerhedsforanstaltninger har skabt udfordringer for de butiksansatte, og det har krævet hårdt arbejde at få det hele til at fungere. SMOKE-IT’s ledelse havde ingen positive forventninger, men håbede selvfølgelig på det bedste, og i fredags kunne de så med glæde meddele medarbejderne, at krisen ikke har været så negativ som forventet.

Data blev leveret 18. november 2019, men hvor bliver ”Danskernes rygevaner” af?19.5.2020 10:24:29 CESTPressemeddelelse

Imens de fleste fokuserer på andre ting, løber e-cigaretbranchen og forbrugerne af e-damp panden mod muren. Behandlingen af lovforslaget, der blandt andet indeholder et forbud mod al anden smag en tobak og mentol i væsker til e-cigaretter, er blevet udsat. Selvom udsættelsen er vigtig, har både forbrugerforeningen og branchen brug for data fra Danskernes rygevaner 2019, for at kunne følge med i, og for at kunne dokumentere udvikling og tendenser i forbindelse med danskernes forbrug af e-damp.

Politiet lukkede SMOKE-IT’s butik i Hjørring6.5.2020 08:47:16 CESTPressemeddelelse

Lørdag ved middagstid dukkede betjente uanmeldt op i SMOKE-IT’s butik i Metropol Shopping Center i Hjørring og gav besked om, at butikken straks skulle lukke. Pga. coronasituationen skal de fleste butikker i landets storcentre nemlig holde lukket, og derfor mente betjentene, at SMOKE-IT brød reglerne. Butikkens ansatte valgte at lukke ned, men efter en halv time og en lovning om en undskyldning, kunne han atter åbne butikken.